Matklubbens Topplista

fredag, september 18, 2009

OCH, Så bakade jag mjukkakor






Sallys Mjukkakor
Nu för tiden bakar jag bara halv sats, eftersom jag har så liten frys.

Så här kommer receptet på halv sats, det är ju lätt att dubbla för den som vill.
25 g jäst
50 g smör, smält
½ l mjölk, häll i det smälta smöret och ljumma, 37 grader till färsk jäst och 40 grader till torrjäst.
½ kopp sirap
1/4 kopp socker
½ tsk salt
1 tsk anis
1 tsk fänkål
650 g rågsikt
vetemjöl till utbakningen.

Blanda alla ingredienser som till en vanlig jäsdeg. Jag använder nästan alltid torrjäst, det är bekvämt att ha hemma. Så då blandra jag sirap, socker och kryddor i degbunken, sen häller jag på mjölk/smörblandningen, rör om och tillsätter sedan mjölet. Degen ska vara ganska kladdig.
Strö över lite mjöl och låt jäsa i 45 - 60 min, degen jäses bara en gång.
Sätt in två plåtar i ugnen, en längst ner och en längst upp, sätt ugnen på max, helst 300 grader, men de flesta ugnar går nog bara till 275 grader.

När du ska kavla ut dessa kakor är knepet att ha mycket mjöl på bakbordet, överflödet skakar eller borstar man bort sedan, degen är lite kletig och för att det inte ska fastna i bordet eller kaveln har man mkt mjöl..

Tag upp degen på mjölat bakbord knåda inte utan dela degen i två delar och därefter i 16 lika stora degämnen. Forma dessa till runda bollar som läggs i rikligt med mjöl, nu börjar dessa att jäsa.

Kavla ut varje boll först med slät kavel till en kaka ca 15 cm i diameter, (den blir störra sedan när man kavlar med kruskavel, tänk att det ska rymmas två kakor på plåten,) och sedan med kruskavel.

Lägg ut bakdukar på ett bord eller där du får plats med 16 kakor, lägg kakorna på bakdukarna allt eftersom och täck dem även med bakdukar.

När sista kakan bakats ut börjar man grädda första kakan. Nagga dem först med en gaffel.

Lägg två kakor på den undre plåten, helst med en bakspade, har du ingen går det bra med händerna, drag ut plåten lite och "kasta" uppifrån, snett in, kakorna så att de landar helt slätt. Stäng luckan och vänta någon minut innan du kollar att undersidan har fått lite färg, flytta upp kakorna till den övre plåten och lägg två nya på den undre, glöm inte att nagga.

När de övre har ljusbrun färg, det går relativt fort tar du ut dem, lägger dem på bakgaller under bakdukar och flyttar upp de från den undre plåten, lägger dit två nya och så fortsätter du så tills alla kakorna är gräddade.

Superonyttiga och supergoda.

Dessa kakor brukar jag bara baka till jul.
Men nu har jag börjat baka dem till älgjakten också.

När Ida fick veta det blev hon sugen, så då lovade jag att vi skulle ha sådana till hennes födelsedag.

Så nu har jag hållit vad jag lovat.
Och, hon får ta med sig det som blir över till Sthlm.
Ps. Ser ni vilken fin bakduk jag har? Julklapp av Kå, som hon broderat och sytt, faktiskt två st, i julklapp för måååånga år sedan. Minns inte vilket år, men Amanda var liten och vi bodde på 88:an. De har minsann hållit, den ena har börjat rämna lite, men den får hänga med ett bra tag till.

Inga kommentarer: