Matklubbens Topplista

fredag, september 18, 2009

Morgonens frukost

Havre -och quinoagröt, med äpple, kanel och kardemumma och så hallon och rismjölk.
Dinkelknäcke med källarrökt skinka och rooiboste med rabarber och vanilj.

Supergott en tidig och iskall morgon, gröt är värmande.
Nu är det dags att stänga fönstren och sätta på elementen.
Kanske vi skulle fixa lite ved, det är mysigt med en tänd brasa, på kvällskvisten, ja även på morgonkvisten för den delen.
Idag är det höst i Umeå.
I tisdags var det fortfarande sommar, med +20 grader,
men redan på onsdan kände jag att vinden hade vänt.
Kände ju det när jag cyklade,
måste gå ner i källaren och,
hämta upp kartongen med vantar.

De säger på radion att vi ska få regn.
Och det ser onekligen ut som det,
det är en grå himmel jag ser när jag tittar ut,
men tidigare i morse, ja ni vet, mellan 6 och 9,
var det strålande sol, kallt bara runt +10.

Nåväl, jag ska inte ut och cykla idag,
utan jag ska vara inne och baka och koka soppa,
och förbereda för kalasmiddagen im.

Jag ska ut en sväng och handla,
och hämta flickorna på flyget,
men då tar jag ju bilen.

Ni får ha en skön höstdag,
allihopen.

Inga kommentarer: