Matklubbens Topplista

onsdag, september 17, 2008

Är det en vanlig dag?

Är det en vanlig dag?
Nej det är ingen vanlig dag,
för det är IDAS födelsedag

Hurra Hurra Hurra!
Denna tårta tillägnar jag dig på din födelsedag.
(Nästa gång du kommer hem får du den på riktigt, om du vill?)


Jordgubbstårta med vit choklad
Ca 10 bitar

1 pajform, 24 cm diameter

Tårtbotten
7 ägg
350 g mandelmassa
345 g socker
345 g mjöl

Jordgubbs- och yoghurtpannacotta
500 g jordgubbar
195 g socker
500 g vaniljyoghurt
8 gelatinblad

Vit chokladmousse
400 g vit choklad, hackad
200 g grädde
3 äggulor
2 msk socker
5 gelatinblad
500 g grädde

Tårtbotten: Sätt ugnen på 180°. Rör mandelmassan smidig tillsammans med ett av äggen. Tillsätt sockret och resten av äggen. Vispa cirka 10 minuter till full volym. Vänd ner mjölet. Häll upp i en smord och sockrad form. Baka i ugn i cirka 40 minuter.

Jordgubbs- och yoghurtpannacotta:
Blötlägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten. Rensa jordgubbarna. Koka ihop jordgubbarna med sockret. Mixa till en slät puré. Krama ur gelatinbladen och tillsätt dem i purén. Blanda i vaniljyoghurten och häll upp i en form som är cirka 20 cm i diameter, frys in.

Vit chokladmousse:
Blötlägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten. Koka upp grädden. Vispa ihop äggulorna med sockret. Häll grädden över gulorna och häll tillbaks i kastrullen. Värm upp till 85°. Krama ur gelatinbladen och tillsätt dem och den hackade chokladen. Rör till en slät smet. Vispa grädden lätt och vänd ner den i chokladen.

Montering:
Lägg en skiva av tårtbottnen i en springform (24 cm i diameter). Lägg i den frysta jordgubbspannacottan och häll på chokladmoussen. Frys in.

Vid servering: Ta ur tårtan från formen och toppa med rikligt med färska jordgubbar. Slå eventuellt in tårtan i tempererad vit choklad som strukits ut på plastark. Läs mer om chokladtemperering på http://www.simonssons.se/

2 kommentarer:

Ida sa...

OH MY GOD! Klart jag vill! Måste komma upp snart med andra ord.

Åsa sa...

Ja, fast jag hinner nog komma ner före.
Närmare bestämt 10/11, för då har jag ett kvalitetsmöte som jag ska på med jobbet.
Jag ska prata med min chef och höra om jag kan vara ledig ett par dagar i samband med det och passa på och hälsa på dig.
Då kan vi gå ut och äta och kanske shoppa lite.
Vad tror du om det?