Matklubbens Topplista

lördag, september 13, 2008

The Darjeeling Limited

Rike Francis kallar till sig lillebröderna, Adrein Brody och Jason Schwartzmann till Indien för en gemensamt själslig resa.
Efter en kaotisk inledning som presenterar Indiens levande kulörer och folkmassor stiger bröderna ombord på Darjeeling Limited, ett kontinentalt tåg, med hela pappans väsksamling, där dialoger och slapstick får en kongenial inramning.
Där försöker de behålla varandras hemligheter, men misslyckas kapitalt och gnabbas kärleksfullt – ända fram tills ögonblicket då Francis bekänner att resan egentligen har till syfte att hitta deras mor som efter faderns död förlöpt till ett kloster i Himalaya.
Denna halvneurotiska familj försöker hitta sätt att kunna relatera till varandra – och ett svikande överhuvud (i detta fall modern istället för fadern). Historien är schematisk och händelsen som sammanför bröderna i slutet känns märkligt tung för den typen av lättsam affär som filmen egentligen är.
Ja jag vet inte vad jag ska tycka om denna film.

Jag hade förväntat mig att den skulle vara rolig, men jag tycker nog bara att den var tragisk istället.
Betyg 4.

Inga kommentarer: