Matklubbens Topplista

söndag, september 21, 2008

Härmed förklarar jag er som Chuck och Larry


Härmed förklarar jag er Chuck och Larry förvånade mig faktiskt.
Jag förväntade mig att den skulle vara genomhomofobisk - men den visade sig även vara både sexistisk och rasistisk.
Rasistisk då en vit person spelar en plågsamt stereotyp kinesisk vigselförrättare.
Sexistisk för att samtliga kvinnor enbart figurerar som en sorts måttstickor för huvudpersonernas heterosexualitet; om Larry ligger med en massa kvinnor kan han ju omöjligen vara attraherad av män också, eller hur?
Bisexualitet existerar nämligen inte här. För om bisexualitet fanns skulle det aldrig gå att bevisa att någon var straight.
Hela filmen förlitar sig på att dels ignorera gråzonen mellan hetero och homo, dels på att sexuell läggning har något att göra med hur manligt eller kvinnligt du beter dig.
Därför måste den supermacho brandmannen Fred bli fjollig direkt efter att han kommer ut.
Alla skämt är så utstuderat billiga och korkade att det känns som att gå in i en tidsmaskin.
Att det måste finnas en målgrupp som är lika hopplöst fördomsfull som denna film är minst sagt deprimerande.
Mitt betyg -10 (märk väl att det är minus)

Inga kommentarer: