Matklubbens Topplista

lördag, september 20, 2008

Drömmar!!!

Jag har sovit otroligt oroligt i natt.

Kanske var det för att jag åt för mycket och eller för att jag drack en irisch coffe och fick halsbränna.

Det var varmt också så jag öppnade fönstret lite och då vävs alla ljud utifrån in i ens drömmar och gör allt så fruktansvärt komplicerat. Jag drömde så sjukt mycket förra natten så jag vet knappt var jag ska börja, men hela drömmen utspelades i och runt omkring en sommarstuga, vems vet jag inte.

Många av familjemedlemmarna fanns med i drömmen,
Mats som var uppklädd med kostym och väst, hittar i sanden en gammal pistol och en stor gammal leksakslastbil, och jag börjar leka antikrundan, pratar som Anna Lundberg med sin skorrande dialekt och börjar bedöma dessa föremål hur värdefulla dom är, hur mycket pengar Mats tror att han ska få för dem om han ska sälja,
-Hur mycket tror du att de är värda?
-Jag har ingen aningen.
Vi börjar med lastbilen. 65 tusen?
-Ojdå det var som tusan!
- Nej jag skojar, de är värda 85 tusen!
-Så mycket, otroligt!

Jag försöker laga mat också men inget blir färdigt jag bara förbereder och förbereder.
Men det räddas upp av Åkes jobbar kompis, en äldre dam i sextioårsåldern som heter Margaretha (hon finns på riktigt på Åkes jobb) som jag aldrig har träffat, vet inte ens hur hon ser ut och Åke har inte ens nämnt henne för mig och ändå har hon en så viktig roll i min dröm.

Jag och Katarina hittar ett par ofärdiga strumpbyxor som mamma hade påbörjat till mig för vi hittar beskrivningen där det står Åsa bredvid mönstret. Det är ett mycket invecklat spetsmönster och garnet tog slut så mamma hade satt dit en tråd och jag och Katarina står och pratar om hur i fridens dagar vi ska kunna sticka klart dessa och mamma sitter hela tiden på en stol en bit ifrån, handarbetar och småler, som om hon bevakar oss.
Jag säger till Katarina
-du pratar om henne som om hon vore död, men hon sitter ju där!

Sen är jag i köket och ska hjälpa till när en av grannarna går förbi med sin hundvalp och kattunge. På bordet inne hos oss står en skål med grädde och fönstret är öppet, kattungen hoppar in och rakt ner i gräddskålen, jag skriker neeej och lyfter upp kattungen, men ser då att kattungen har små svarta skor och en röd liten kofta på sig, så jag andas ut och säger vilken tur vi kan använda grädden ändå för katten har skor.
Sen bär jag ut kattungen och den borrar in sina klor i min arm, (men den hade ju skor), jag riktigt känner hur ont det gör och jag bänder loss den och sätter ner den vid ett träd där hundvalpen ligger och myser.
När jag går tillbaka ser jag att dekorationen vid uteplatsen har hunden totalt förstört, det var en korg med mossa och barnen hade satt dit flugsvampar, men Åke han städar bort allting och jag blir så glad.

När vi ska äta så sitter mamma bredvid mig, hon har tjockt mörkrött hår och är så vacker och slät och glad. Hon tar smörkniven och börjar smöra sig i pannan och jag börjar hjälpa henne för hon ser ju inte vart hon smörar. När jag börjar smöra henne på kinderna börjar vi tokskratta och jag frågar om hon verkligen ska ha smör i ansiktet, vad det ska vara bra för och jag och mamma och Katarina får värsta skrattattacken.
Jag vaknar med den skrattattacken och frågar Åke om jag skrattade högt, men han sov så hårt så han visste inte.
Men den glädjen jag kände satt i länge.

I natt har min dröm utspelat sig i Arvidsjaur, men ändå som utomlands.
Ömsom har vi varit på restauranger i vanliga hus men med den mest fantastiska mat osv, ömsom har jag åkt bil, kört bil och det utan glasögon och jag har sett så jäkla dåligt och dessutom var jag trött, så trött så att jag nästan inte kunnat hålla mig vaken.
Så vi stannade då och då för att sova.
Vi sov utomhus, i bilen och Åke la sig i bagaget med en filt och till slut sa jag men nu går vi in och lägger oss, så vi får sova ordentligt.
Det lustiga är att jag vaknade flera gånger under natten för att gå på toan, men varje gång jag somnade om så fortsatte samma dröm.

Klockan sju steg jag upp och såg film, för då var jag så less på min dröm.

Sen blev det fika och melodikrysset.
Nu ska vi städa och tvätta bilen.

2 kommentarer:

Ida sa...

alltså jag skrattar ihjäl mig. kattungen var roligast

Åsa sa...

Ja visst var det en rolig dröm, men jag undrar varför jag drömmer så konstigt och så mycket.