Matklubbens Topplista

söndag, april 07, 2013

Tortillas

Sen blev det lite städ- och tvättgöra, tråkigt men ett måste. Men dessemellan slöade vi mycket i soffan jag och Åke, såg mer film.

Men så blev det dags för lunch och jag hade hittat ett recept på Tortillas, som jag ville prova.

Så jag gjorde en variant av receptet, bytte ut fiberhusken mot linfrön, vilket gjorde att jag inte kunde kavla dem, utan fick bre ut smeten i pannan. De blev kompakta och gick inte att rulla men de var ändå goda.

Totillas

Lättbakat, lättlagat och lättätet! Väjl mellan att grädda i stekpanna eller i ugn med varmluftsfunktion. Det blev steka i panna eftersom jag inte har någon varmluftsugn. Ännu! Ska se till så att jag får mig en, snart.

4 stora Tortillas

4 ägg
100 g cream cheese (färskost)
2 msk fiberhusk (jag tog linfrön istället)
2 msk kokosnötsmjöl

Vispa äggen til en uftig smet i en bunke med elvisp i tre minuter. Tillsätt färskosten och blanda väl. Blanda ner fiberhusk och kokosnötsmjöl och rör om till en sät smet. Låt smeten stå och svälla i 15 minuter.

Kavla 4 tunna totillas mellan oljade bakplåtspapper. Lägg en klick smör i en stekpanna, lyft en tortilla med pappret kvar och vänd ner den i pannan. Dra försiktigt av pappret, putta gärna på med en stekspade.

Stek på svag värme tils brödet fått en gyllene färg. Vänd och stek den andra sidan. Upprepa proceduren med rresten av bröden. Låt svalna på galler under bakduk.

Du kan också grädda dem alla samtidigt på plåtar i ugn med varmluftsfunktion. Grädda i 150-175 grader i ca 10 minuter.




Källa: Expressens Lchf tidning Nr:3/2013


Inga kommentarer: