Matklubbens Topplista

söndag, april 21, 2013

Middag Dag 5

Vi gick ut och åt med Amanda och två av mina jobbarkompisar och den enes man.
Det blev på Lottas och jag åt
Pepparstek med en massa tillbehör. Jag åt inte upp allt för det är så sjukt mycket olika tillbehör, det är friterade lökringar, en skål med sallad, en ugnsbakad tomat, ångkokta rotfrukter, pommes, rödvinssås, bearnaisesås. Jag åt mest kött och lite av allt annat oj, så mätt jag blev.

Till det drack jag ett glas vin.

Pepparstek

Antal portioner: 4
Ingredienser
600 g oxfilé av mittbit i 8 bitar
6 msk krossad peppar (vit och svart blandad)
1 dl cognac
4 msk finhackad schalottenlök
2 dl kraftig kalvsky
2 dl grädde
1 tsk dijonsenap
Salt
smör till stekning
6 dl haricots verts, kokta till servering

Gör så här

Klappa in oxfilén med peppar och krydda med salt.
Bryn oxfilén noggrant runt omkring i smör i ca 4 minuter.
Flambera i cognac.
Tillsätt schalottenlök och rör om så att alla stekjuicer löser sig.
Tillsätt kalvfond och grädde och koka ihop till fin konsistens.
Smaksätt med salt och dijonsenap.
Låt pepparsteken koka med i såsen, under sista minuten.
Servera med kokta haricots verts.

Och så en flytande dessert. Mums!
Det kändes bättre att ta en kaffedrink än en hel dessert.

Kaffe Karlsson
Drinkrecept
1 cl cointreau
3 cl baileys
kaffe
grädde

häll ingredienserna i ordningen ovan i ett vinglas
toppa med ca en centimeter grädde
strö lite brun farin överst

Smakar lite som romerska bågar.



Inga kommentarer: