Matklubbens Topplista

onsdag, april 10, 2013

Dra på trissor!

Ännu en ny sifferdiet.
Läser på Expressens Hälsosida om alla sifferdieter, bland annat om den jag provar, period-fasta-dieten.
Och hittar en som kallas 17-dagarsdieten

En diet som en amerikansk läkare, Mike Moreno står bakom.
17-dagars dieten lovar effektiv viktnedgång genom att lura kroppens ämnesomsättning när man äter olika saker i cykler om 17-dagar. Mike Moreno har medvetet lagt in tydliga förändringar i kostplanen var 17:e dag. Detta gör att viktnedgången och engagemanget ska få en knuff i rätt riktning.

Under dietens första 17-dagar kapar man alla kolhydrater från kosten. Drar ner på fet, salt och sockerrik mat. Äter proteinrik mat, grönsaker, två frukter om dagen men inte efter klockan två. Probiotiska mjölkprodukter två gånger om dagen. Samtidigt börjar man träna 17 minuters pulshöjande träning- varje dag.

I nästa fas, även den i 17 dagar, lägger man till lite kolhydrater med försiktighet.
Under tredje fasen av 17 dagar stabiliserar man vikten genom att återgå till "normal" kosthållning, och ökar samtidigt mängden motion.

Den fjärde och sista perioden, som också ska vara livet ut, ger möjlighet till att lyxa på helgen och hitta en bra balans för att behålla vikten.

Ja, jag säger då det. Det låter som till en början som Lchf- men utan fett. Ja undrar ja, om detta skulle kunna vara nå´t för mig. Får väl prova framöver. Men just nu tycker jag att jag har hittat rätt, men man vet aldrig, jag gillar ju att testa nya saker, särskilt när det gäller mat, vikt, träning och hälsa. Och jag är ju en periodare. Gillar ju omväxling.



Inga kommentarer: