Matklubbens Topplista

fredag, april 05, 2013

Fröbröd och plättar.

Idag ska jag prova att baka två olika bröd/plättar som frukostalternativ.

Långpannebröd med frön.

ca 24 stycken

4 ägg
½ burk kesella 10%
1 msk bakpulver
1 msk brödkryddor
½ tsk salt
60 g sesamfrön
60 g kruskakli
70 g hackad mandel
½ dl linfrön
50 g smält smör

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa äggen lätt och blanda i alla ingredienser. Lägg bakplåtspapper i en långpanna och häll ner smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Skär brödet i rutor. Förvara i plastpåse. Kan även fryssas in. Jag lät mina ligga kvar på gallret hela dagen och då torkade dom och blev som knapriga kex, jättegott med lite färskost.


Plättar

4 ägg
2 dl mandelmjöl
½ dl linfrön
½ tsk salt
1 dl grädde
1 dl mjölk
50 g smält smör

Vispa upp äggen lätt och blanda i övriga ingredienser, vispa lätt, låt svälla en stund. Grädda helst i plättlagg, men har du inte en sådan så går det lika bra att grädda ½ dl åt gången i en vanlig stekpanna, grädda några minuter på varje sida.



Så min frukost idag blev ett fröbröd med philadelpiaost och skinka och en plätta med sallad och laxröra.

Laxröran gör du så här:

200 g varmrökt lax, 1 msk dill, 1 msk hackad gräslök, ½ dl majonäs, ½ dl crème fraiche. Rensa och bena fisken. Blanda sedan ihop allt.

Källa: Expressens Lchf tidning Nr:3/2013

Inga kommentarer: