Matklubbens Topplista

måndag, april 08, 2013

Periodisk fasta, nya tag!

Sådär, då var det ny vecka och nya möjligheter.
Jag tar tag i fastan och provar igen att fasta i sexton timmar och äter i åtta. Alltså jag dricker kaffe, te och vatten från det jag vaknar fram till klockan tolv och så äter jag mat mellan klockan 12,00 och 20,00.

Jag är ju inte särskilt hungrig på morgnarna, så det funkar superbra för mig med detta upplägg, men det är många som förfasas. Va, äter du ingen frukost?! Men det som är så viktigt, dagens viktigaste mål! Ja, det kan man ju tro, men ska man lyssna på de nya forskningsresultaten, så är det inte säkert att det är så längre. Forskarna har ju kommit fram till att människan inte är skapad för konstant tillgång av mat. De menar att vi är konstruerade för att jaga och äta- och fasta däremellan. Under tiden vi fastar minskar samtidigt insulinmängden och kroppen kan inte lagra fett. Det ska särskilt passa för den som vågen står still, trots att man undviker kolhydrater till stor del.

Det bästa är 5:2, alltså ät i fem dagar och fasta i två hela dagar. Det känns tufft, särskilt under vinterhalvåret och när man jobbar.

Då väljer jag alltså hellre 8-timmarsdieten. Och för att se resultat på vikten behöver man inte följa dieten veckans alla dagar, det räcker med tre dagar per vecka.


Jag längtar efter en prunkande blomrabatt.
Kanske med en massa fantastiska anemoner.

Inga kommentarer: