Matklubbens Topplista

fredag, april 12, 2013

Snabb Ostkaka.

Efter till exempel en soppa tycker jag att det passar så bra med en liten dessert och jag är barnsligt förtjust i ostkaka. Men det kan vara lite krångligt att göra. Jag har dock hittat ett recept för många år sedan som är superenkelt att göra.

Snabbostkaka

2 portioner

2 ägg
1 msk råsocker eller honung
1 burk keso 250 g
½ dl hackad mandel
1 dl crème fraiche eller grädde
1 dl mjölk
2 msk kokosmjöl

Sätt ugnen på 200 grader. Rör ihop alla ingredienser direkt i en ugnssäker form. Grädda i ca 30 minuter i mitten av ugnen.
Låt svalna lite innan servering. Servera med lätt vispad grädde och blandade sommarbär.



Jag är så glad att jag har dessa dessertallrikar efter  min farmor.
Det har alltid varit en liten fight att få sin favoritfärg. Min är den här blå.




Det passar så bra med en liten irisch coffe shot till.

Inga kommentarer: