Matklubbens Topplista

måndag, april 08, 2013

Köttfärslasagne med LCHF-pasta.

Jag är vansinnigt förtjust i lasagne, men har inte hittat glutenfria lasagneplattor någon stans. Men så hittade jag ett recept på lasagneplattor i nya Lchf-tidningen, tänkte det måste jag prova.

Så här kommer receptet

4 portioner

4 ägg
125 g philadelphiaost eller annan färskost
½ dl fiberhusk, jag tog ½ dl pofiber
1 krm salt

500 g köttfärs, jag hade älgfärs
smör eller olja att steka i, jag tog 1 msk av varje, eftersom älgfärsen är så mager
½ dl tomatpuré, jag hade ingen så det blev ½ dl chilisås istället
salt och peppar
1 tsk lökpulver
2 vitlökklyftor

½ tsk chilipulver, (Jag måste ju alltid krydda upp mina maträtter, så följande kryddor ingår inte i grundreceptet)
½ tsk paprikapulver
1 tsk torkad oregano
1 frp krossade tomater
2 dl crème fraiche
2 dl smakrik ost, jag tog västerbottensost

Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa äggen pösigt. Blanda i färskosten, fiberhusk/pofiber och salt och vispa så att det blir en slät smet. Låt stå ett par minuter och vispa sedan en gång till.
Bred ut smeten på ett bakplåtspapper och lägg över ett inoljat bakplåtspapper. Kavla försiktigt ut smeten så att den blir så tunn som möjligt. Om du får ut smeten på hela arket är det lagom tjockt.

Grädda med pappret på i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Dra av det översta pappret och skär sedan pastan i lagom stora bitar som passar i din form.

Fräs färsen i fettet. Krydda. Häll på tomatpuré och låt fräsa en stund. Häll på krossade tomater, låt koka ihop lite. Pressa eller riv ner vitlöksklyftorna och blanda ner crème fraichen.

Varva köttfärssås och lasagneplattor i formen. Avsluta med sås och sist riven ost.

Låt stå i ugnen i 20 minuter. Servera med en fräsch och god sallad.




Källa: Expressens Lchf-tidning Nr:3/2013

Inga kommentarer: