Matklubbens Topplista

söndag, april 28, 2013

Kladdig kladdkaka.

Dessert för mig är ett måste.
Choklad är både nyttigt och gott, så då gör jag en kladdkaka.

Receptet lovade en riktigt kladdig kaka, det skulle det säkert ha blivit också om jag inte hade glömt den kvar i ugnen. Den blev supertorr!
Men smaken var ändå god.

Kladdig kladdkaka
Ingredienser:
2 ägg
0.5 dl socker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
100g smör
1 dl mandelmjöl
1/2 tsk salt

Så gör du:

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smält smöret i en kastrull
3. Vispa ägg och socker tills det blir poröst
4. Blanda (försiktigt) samman med mjöl, kakao, vaniljsocker och smör
5. Häll ner smeten i en brödad form
6. Grädda i 15-20 minuter (Den kortare tiden ger en extra kladdig kaka)
7. Låt kladdkakan svalna innan du serverar med vispgrädde och bär.

Vi valde jordgubbar till och ett RÖDVIN som skulle passa perfekt till choklad. Och jag måste säga att det är bland det godaste rödvin jag druckit.

Diemersfontein Coffee Pinotage Nr 6315 89kr den får fem solar av mig.



Inga kommentarer: