Matklubbens Topplista

tisdag, mars 17, 2009

Solen flyttar in

Detta är inte mitt fönster, men så här vill jag ha det i mitt kök, men lite större bord, ett runt pelarbord i vitt och två sköna stolar . Sen har man ett större bord i ett matrum där man samlas för goda middagar, spel och broderi.

Vaknade en hel timme före väckaren.
Det var så ljust ute och när jag kom in i köket strålade solen och fyllde köket med värme och lycka.
Och på radion spelades "Låt solen komma in" med Ted Gärdestad och Annica Boller, mycket passande.

På jobbet började det som igår med internethaveri men efter lunch fick vi hjälp från telia, så jag måste säga att det har varit en mycket bra dag, har fått mycket gjort.

När vi fick igång internet och jag kunde kolla mina mail hade vi fått 11 bokningar på Robinsons saft och det kommer fler, sammanlagt ska det bli runt 100. Superkul, det vänder snabbt i denna bransch, alla kunder är inte fattiga.

Sen har jag anställt ny personal i Ö-vik, en kille som har jobbat som kock i 7 år och jobbar bara timmar nu så han skulle vilja prova på detta jobb för att få lite omväxling.

Jag har även anställt två nya i Skellefteå, de har också jobbat som kock/husfru i sitt yrkesliv och de är väldigt omtyckta i butikerna.

Isomaten idag:
Frukost: Smoothie på 2,5 dl naturell lättyoghurt, 1 dl hallon, 1 banan, 1/2 msk krossade linfrön, 1/2 msk skalade sesamfrön, 1/2 msk havrekli, mixa alla ingredienser, 1 grov osötad brödskiva, lite bregott, 1 salladsblad, 2 skivor mager ost, 1 skiva kokt skinka, 1 skivad tomat. 1glas vatten, grönt te med citron


Mellanmål: 1/2 dl lättkesella, 1 1/2 dl blåbär, 1 kokt ägg. Vatten och te.


Lunch: 120 g lax tillagad i ugnen, 150 g stora kokta vita bönor , blanda i en kastrull med 1 förp. finkrossade tomater smaksätt med 2 vitlöksklyftor, chili efter behag, färsk eller torkad, lite persilja. Drick vatten med citron, rensar ut slaggprodukter.


Mellanmål: 125 g keso med det halva äpplet och det halva päronet från gårdagen, riv eller hacka frukten och blanda med keson, strö över lite kanel. Vatten och te.


Middag: Fransk löksoppa toppad med riven mager ost. Drack 3 dl grönsaksjuice till.

Inga kommentarer: