Matklubbens Topplista

söndag, mars 15, 2009

Ekologiska grönsaker, jag önskar mig ett trädgårdsland/Växthus, men helst både och.

Monty Don från programmet Från trädgård till tallrik.

Nu har jag stött på två program som handlar om hur man odlar ekologiskt och samtidigt lagas det mat i programmen.

Det första jag såg var av en slump när jag var och tränade i förra veckan, då jag cyklade på en av de nya motionscyklar som är utrustad med tv. Jag hade bara tänkt cykla som uppvärmning före jag skulle gå vidare till löpbandet och rodden, men jag blev sittande hela programmet, Mat och grönt på Friland. SVT1 sänder reprisen från 2007, detta var det första programmet, men jag har även sett det andra.

Programledarna Anne Hjernøe och Jørgen Skouboe hälsar välkommen till Frilandsträdgården på Djursland på Jyllands östkust. Jørgen har hand om odlingarna, Anne sköter utomhusköket.

Där tillagar hon maten, där resultatet av Jørgens ansträngningar i trädgården får utgöra basen. Temat är nordiskt - endast nordiska råvaror får användas! I första avsnittet bjöd Anne på skaldjur med getost och örter och i det andra programmet bjöd hon på sockersaltad torsk med olika löksorter till.

De håller på med en massa experiment också, hur man kan odla på olika och annorlunda sätt, tex. odla tomater upp och nervända i en hink, hängandes från taket i växthuset eller vattna två lika dana växter med positivt och negativt vatten för att se hur det påverkar växtligheten.
Det ena vattnet fick lyssna på behaglig musik stående i solen och fick dessutom uppmuntrande ord (hörlurar sattes över hinken), det andra vattnet fick lyssna på hård och obehaglig musik, stå i skuggan och fick höra skällsord.
Det ska verkligen bli spännande att se om detta påverkar plantorna på något sätt.

Det andra programet såg jag idag klockan 11.30 i tvåan, också av en slump, Från trädgård till tallrik, en Brittisk trädgårdsserie, där vi får följa paret Monty och Sarah Don i deras dagliga liv på den engelska landsbygden. De odlar allt ekologiskt utifrån de olika årstiderna och de gav många goda tips om hur man kan sköta sin trädgård. De visade också hur de med enkla medel lagar mycket god och näringsriktig mat av den egna trädgårdens råvaror. Detta var del 1 av 6.

Monty tog upp färskpotatis och visade hur man skulle laga till den på bästa sätt, inom en timme för att inte gå miste om viktiga näringsämnen. Potatisen kokades i kallt vatten och sedan sakta och på svag värme, sedan ringlade han över olivolja och strödde på salt och la i färsk mynta, över det la han en handduk, så fick potatisen vila i tio minuter och dra åt sig av de goda smakerna, sen åt de den till lunch, snacka om att snålvattnet dröp.

Sen tog Sarah upp rödbetor, visade hur man skulle ansa dem för att de inte skulle "blöda" så mycket när man kokar dem.
När de var kokta halverade hon dem och la i en ugnsform, salt och peppar och vispad grädde på, sen in i ugnen och till detta åt de ett gott bröd, snålvattnet dröp ännu mer.

Jag blir så inspirerad, hur jag ska komma över mark, där jag kan odla potatis och grönsaker.
Vi har ju stora outnyttjade gräsmattor på vår baksida, men vad säger grannarna. Fast man skulle ju kunna dela upp den så alla fick en plätt. Men då är det ju det där med att vi bor så nära en massa trafikerade vägar, alla avgaser och så.
Det kanske vore bättre med ett hejdundrande stort växthus, med orangeri. Där vi kunde sitta på kvällarna och umgås.

Hm, detta kanske skulle vara genomförbart om man hade pengar och inte behövde jobba så mycket.

Inga kommentarer: