Matklubbens Topplista

söndag, mars 08, 2009

Kycklingpaj med curry

Ingredienser (4 port.)
Kycklingfilé (utan skinn) 4 styck
Curry 1 tsk
Matolja (oliv)
Salt & peppar
Purjolök 1 bit
Ananasringar (burk) 2 skivor eller motsvarande mängd färsk.
Ägg 7 st
Crème fraiche (naturell) 2 dl
Smördeg (djupfryst) 1 förp. eller gör en egen pajdeg, blanda 3 dl mjöl, 50 g smör, 1 dl kesella.
Jag gör egen pajdeg och tar en platta färdig smördeg som jag gör galler av, skär cm- breda remsor och lägg ett rutgaller över pajen, ser mycket trevligt och proffsigt ut.

Skär kycklingfiléerna i relativt små bitar. Hetta upp matolja i en stekpanna och stek kycklingbitarna på medelhög värme i några minuter tills de fått färg. Strö över salt, peppar och curry.
Hacka purjolök och ananas smått. Vispa ihop ägg, créme fraiche, salt och peppar. Sätt ugnen på 200ºC.
Paj: Klä en form med 3/4 av smördegen. Fyll pajen med kycklingbitar, ananas och purjolök. Häll över äggsmeten och gör ett dekorativt galler av smördegsremsor och lägg över pajen.
Grädda: Grädda pajen mitt i ugnen i ca 35 min. Täck med folie om ytan blir för mörk. Ta ut och låt pajen vila i ca 15 min.

Servera med en god sallad.
Källa:menyse.com

Inga kommentarer: