Matklubbens Topplista

lördag, mars 07, 2009

Reklam




Från förr i tiden.
Helt underbara bilder.
Jag minns så väl, mitt första möte med denna tvål, det var på jordbrukardaghemmet som vi var på sommaren.
Vi var där väl mest för att föräldrarna skulle få lite avlastning och vi barn skulle få göra något kul tillsammans, som ett slags dagis eller fritids, eller sommarläger.
Jag trivdes inte alls där.
Jag rymde hem flera gånger.
Man blev tvingad att äta mat som man absolut inte gillade och det är något som jag aldrig kommer att glömma. Så jag avskyr, spenatsoppa med ägghalvor, fiskbullar, välling med russin i och leverbiff.
Jag minns inte så mycket mer från den vistelsen, men från korten som finns så leker jag i sandlådan och ser riktigt glad ut.
Men tvålen.
Som doftade så underbart.
Den minns jag och jag älskar denna än i denna dag.
Jag var ju van Palmoliv.
Grön, typ såpaktig både i doft och konsistens.

2 kommentarer:

Kristina sa...

Jag minns också jordbrukardaghemmet - det var mest vällingen som var mitt problem och en tomatsoppa. Jag hade en förtrogen i köket, Ingegerd från Backen som viskade i mitt öra att hon skulle ge mig ett tecken från köket när förståndarinnan inte såg, då skulle jag snabbt komma med min fulla tallrik och så spolades det bort i vasken. Som vuxen har jag tänkt att hon gjorde så med fler men tydligen inte med dig Åsa. Jag gillar inte heller fiskbullar och spenatsoppa, eller spenat överhuvudtaget så hon gjorde det nog inte alltid. Man skulle också gå på vila varje dag och det var i skolan där man satt upp sängar som bestod av två bockar med grova stänger rakt över och tyg emellan. En smart extarsäng som var skön att vila i. Vi var nog där mest för att alla andra barn var där så vi hade ingen att leka med men det var ursprungligen till för dom som hade jordbruk och fullt upp med slåttern. Jag minns det som härliga somrar men jag vet att du inte ville vara där och var försvunnen många gånger, återfanns hemma - vi hade ju nära genom skogen.

Åsa sa...

Ja just, vilan, sängarna var smarta och jag minns känslan, det var ganska mysigt, men somnade gjorde jag aldrig.
Vad snällt av Ingegerd, men det var nog svårt att kunna vilseleda föreståndaren med mer än en. Jag gillar inte heller spenat, endast kall babyspenat uppblandad med annan sallad.