Matklubbens Topplista

torsdag, mars 19, 2009

Det är härligt när solen lyser in genom fönstren och gör rutor på golvet så man kan värma frusna fötter.


Idag har jag flängt hela dagen.

Åkte till kontoret snäppet efter åtta, jobbade undan det viktigaste.

Halv tio åkte jag och hämtade Amanda för jag skulle hjälpa henne att starta upp hennes demo på Maxi Ica, där hon ska dema kyckling med Santa Marias kryddblandningar och äggnudlar i två dagar.
Passade på att handla lite.

Åkte till OKQ8 för att hämta ett paket, sen åkte jag hem och lagade lunch. Åke kom hem och vi åt tillsammans, jättemysigt.

Hade ett ärende på stan och efter det tillbaka till kontoret.

Jag ringde några samtal, har ju fått så många bokningar som är på samma dag så det blir problem med personal, i Ö-vik framför allt, så det går inte så bra på den fronten.

Lagom till fikat kom två ur vår personal här i stan och hälsade på, det var trevligt.

Vid fyra åkte jag till träningen, men jag blev besviken för den ordinarie ledaren var sjuk och vikarien, hade så otroligt tråkigt program, igen, jag var på väg att bryta flera gånger. Jag hörde flera stycken som var missnöjda och de klagade högt och tydligt, rackade verkligen ner på henne. Men jag genomled hela passet och efteråt kändes det ju ändå bra.

Tillbaka till Maxi för att hämta Amanda, det går ju så dåligt med bussar därifrån och än så länge går det inte att cykla, så jag är snäll och skjutsar hem henne. Jag var ganska tidig så jag satte mig på en bänk utanför fast food hörnan och pratade med Camilla om morgondagen, (vi ska vara barnvakt) och då kände jag hur hungrig jag var och det var lockande med en korv med bröd, det är ju så billigt också, men jag kunde stå emot.

Isomaten idag.


Frukost: 2,5 dl naturell lättyoghurt, 1,5 dl lättkesella, 2 1/2 dl bär, 20 nötter. 1 glas vatten, grönt te med citron.


Mellanmål: Smoothie med 2,5 msk proteinpulver, 2 dl lättmjölk, 25 g blåbär, blanda allt och mixa, ät 5 valnötter till. 1 glas vatten, roibuste med blåbärssmak. (Sen kissar man som en elefant.)
Lunch: 150 g Stekt eller grillat kycklingbröst, 2 dl kokt råris, grönsaksröra: 75 g broccoli delad i mindre bitar, 1/2 lök grovhackad, 1 medelstor tomat tärnad, 1 medelstor morot skuren i tärningar, 1 vitlökslyfta, 1 msk olivolja, basilika, persilja, och svarteppar. Lägg alla grönsaker i en kastrull och tillsätt vatten just så pass att det täcker, tillsätt en grönsaksbuljongtärning. Koka på svag värme tills grönsakerna mjuknat men fortfarande har tuggmotstånd, smaksätt med vitlök, örter och svartpeppar, ringla över olivoljan. Servera kycklingen med ris och grönsaksröra. Drick vatten med citron och lime till.


Mellanmål: 125 g keso, 1 frukt hackad i bitar, lite kanel. 1 glas vatten, grönt te med citron.


Middag: 150 g torsk, salt, peppar, 1 msk senap, dill, 1 skivad tomat, hackad purjolök, 1 msk smör. Lägg torsken i en ugnssäker form, salta, peppra, bred på senap och strö över dillen, lägg på tomatskivorna och strö över purjolöken avsluta med att fördela smöret i små bitar över. Sätt in i ugnen på 225 grader ca 20 minuter, kolla med en gaffel om fisken är klar.


Servera med blomkålsmos: koka 1/2 litet blomkålshuvud med 1/2 dl vispgrädde, lite salt och peppar, tills blomkålen mosar sig. Mixa med mixerstav och tillsätt 1/2 tsk olivolja och en msk riven parmesanost. Drick vatten med citron till.


Vad jag inte kunde stå emot, är mitt ständiga sug efter dessert, så jag har fuskat ikväll och ätit en liten kula vaniljglass med 1/2 dl jappkolasås, det var så supergott och verkligen behövligt.

Inga kommentarer: