Matklubbens Topplista

söndag, oktober 18, 2009

Söndagens dessert


Franskt äppelflarn

Antal portioner: 8

Antingen en stor paj eller portionsformar.
Ingredienser

3 dl vetemjöl
150 g smör
1-2 msk kallt vatten

Fyllning:
4-5 äpplen
1 hg mandelmassa
1 glas äppelgelé

Sätt ugnen på 250°/225°.

Nyp ihop mjöl och smör till degen tills allt fett inarbetats.
Arbeta då in vattnet hastigt och lägg degen kallt minst 1 timme.
Ta fram en låg pajform, eller portionsformar.
Kavla ut degen tunt.
Vik den tredubbel några gånger och kavla.
Slutligen kavlar du ut degen igen och klär formen med den.
Nagga degen och ställ formen i kylen en stund.
Skala äpplena och skär dem i så tunna klyftor som möjligt.
Rör ut mandelmassan med lite mjölk, så att den blir bredbar.
Grädda pajskalet halvfärdigt, 5-10 min. Sänk sen värmen till 225°.
Bred ut mandelmassa över pajen och lägg äppelklyftorna vackert runt formen.

Grädda pajen färdig ca 15 min. Låt den kallna.
Smält under tiden äppelgelén med ca 1 msk vatten och rör den slät.

Glasera den kalla pajen och låt den stelna.

Pajen kan serveras utan något extra till.

Men det är gott med lite vispad grädde eller vaniljvisp.
Källa:recept.nu

2 kommentarer:

Amanda sa...

Din blev mycket snyggare!

mami sa...

Tack så mkt.
Jag borde ha tagit ett eget kort och lagt ut det, men min telefon tar inte så bra kort längre, vet inte vad det är för fel och så har jag inte laddat baterierna till kameran, så därför blev det som det blev.