Matklubbens Topplista

torsdag, oktober 15, 2009

Dagens lunch


Köttbullar från gårdagen.

Dagen började med ett besök hos sjukgymnasten.
Sen åkte jag till Maxi för att hämta ut ingredienser till köttgrytan som vi ska bjuda på i morgon.

Det är Bonde i butik.

Vi ska bjuda på en god köttgryta med hängmörad högrev från naturbetesdjur från en lokal köttbonde.

Det blir tre bönder som ska stå på olika platser i butiken och svara på frågor om sina gårdar och närproducerat.

I Maxiköket står jag och köttbonden Siv.
Jag har gjort grytorna som hon ska bjuda på,
och dom är goda ska ni veta.
Köttet är så mört, så mört
och grönsakerna är
så krispiga.
så det kommer att bli
succe.
Efter att ha hämtat en stor kittel och pussat på Olle och alla Camillas dagbarn,
druckit kaffe och ätit en god vit chokladmuffins som Fanny bakat,
åkte jag hem och parerade (parera=att skära bort oönskat fett, hinnor och senor från kött.)högreven!
Det var inte lätt, av fem kilo kött var det 700 g, oönskat fett, hinnor och senor.
Så det blev mycket skärande.
Jag är ju själv kräsen vad gäller kött,
och jag vill ju inte att någon annan ska få en äcklig fläskbit eller sena i sin mun,
då är det bra att man är
extra noga.

Inga kommentarer: