Matklubbens Topplista

tisdag, oktober 13, 2009

Bio igen

Det finns så många filmer just nu som jag vill se, så det blev bio även ikväll, direkt efter jobbet.
Ikväll valde jag att se Julie & Julia.

Vilken underbar film, varm och kärleksfull med en massa härlig matlagning.
Jag gillar filmer med mat i.
Jag gillar filmer med Meryl Streep i.

Filmen bygger på två sanna historier.
Julie är Julie Powell, hon finns på riktigt. Hon vantrivdes med sitt kontorsliv och bestämde sig för att laga alla 524 recepten i Julia Childs klassiska kokbok, Det goda franska köket (Mastering the art of french cooking) på ett år.
Och blogga om det.
Bloggen blev en hit och Julie Powell blev något av en matkändis.
Julia Child har alltså också funnits på riktigt, hon är en legendarisk kokboksförfattare och tv-kock, en amerikansk ikon.
Meryl Streep gör en fantastisk gestalning av Julia Child.

Om man ska se denna film är ett tips, gå inte dit hungrig, för man blir så frestad av att se all maten och sättet de äter den på.
Mitt betyg blir klart en 10:a.

Inga kommentarer: