Matklubbens Topplista

onsdag, oktober 21, 2009

Coco Before Shanel

Så fantastisk
Filmen är som ett Chanel-smycke - vackert fotograferad, fantastiska rollprestationer och vacker musik.

Audrey Tautou, gör hela filmen, hon är som skapt för att spela Chanel och gestaltar henne som en vacker självständig kvinna med mycket vilja och som går mot strömmen.

Hon sticker verkligen ut i sin enkelhet i dåtidens Frankrike.

Hennes motspelare, Benoît Poelvoorde, är den rike godsägaren där Coco under en tid får bo och vara hans älskarinna, men den sanna kärleken finner hon hos en av hans vänner, en engelsman.

Mitt betyg full pott en 10.

Middagen var god, det blev tomatsoppa med timjan och smulad fetaost. Det som är så bra med maten på Rost är att till alla rätter, även till soppan får man en tallrik med rivna morötter, quinoa eller matvete eller något annat nyttigt, plus linser med en god lite syrlig dressig på, och så ett stort gott rostat surdegsbröd ingnidet med örtolja, mums. Sen får man supergott kardemumma te och en liten, pytteliten kaka på maten. Så man är nöjd och belåten när man går därifrån.

Jag hade nästan en timme på mig innan filmen skulle börja så jag gick en runda på Kappahl och Åhléns.

På Kappahl hittade jag en ganska snygg klänning, som jag hängde undan till i dag. Har ju alltid gillat klänningar, man har ju liksom outfiten klar, slipper söka en över- eller underdel. Och så slätar det ut alla valkar. Men det är svårt att hitta snygga klänningar.

På Åhléns har de tagit fram lite av fjolårets julpynt. Lite tidigt kan man tycka, men det är ju bara 10 veckor kvar till jul, och tiden går ju fort, så det är nog bra ändå att det plockas fram i tid.

2 kommentarer:

Katarina sa...

Den där filmen har jag varit sugen på att se ett tag. Jag hörde nån på radio som sa att den var vacker, men långtråkig, men jag litar nog mer på ditt omdöme!

Åsa sa...

Den är lugn och det är absolut inga action scener, men jag tycker inte att man kan kalla den långtråkig.
Men allt ligger ju i betraktarens ögon.
Jag njöt i alla fall under hela filmen.