Matklubbens Topplista

måndag, oktober 12, 2009

Dagens lunch


Pasta med kallrökt lax i mustig sås

Soppa i all ära men nu känner jag att jag bara
måste ha mat som man tuggar.

En gång i tiden, hade jag en arbetskamrat som åt fil med två krossade husmans i,
varje lunch,
sommar som vinter.
Jag säger bara huvva.

Min improviserade laxsås.
2 pers.

1 palsternacka, tärnad
1 morot, tärnad
1 rödlök, hackad
olja
1 dl vispgrädde
1 dl crème fraiche
vatten om såsen blir för tjock
vitpeppar
150 g kallrökt lax, tärnad
sparrisknoppar
smaka av med salt
dill

Bryn grönsaker och lök i lite olja. Häll på grädde, crème fraiche och ev. vatten.
Pudra över lite vitpeppar.
Låt koka i några minuter, grönsakerna ska vara al dente.

Lägg i laxen och sparrisknopparna och låt allt bli varmt.

Smaka av så känner du om du behöver tillsätta lite salt.

Tillsätt dillen allra sist.

Servera med valfri pasta, helst fullkorn, tomater, några salladsblad och kanske en halv avocado.

Inga kommentarer: