Matklubbens Topplista

lördag, januari 24, 2009

Jumper

Detta var den andra filmen jag såg.

Tänk om du kunde teleportera.
Ta dig vart du ville på en bråkdel av en sekund.
Vad skulle du göra?
Antaligen detsamma som David Rice, se världen, skaffa dig allt du nånsin velat ha och helt enkelt leva livet som det var tänkt att levas. David (Hayden Christensen) upptäcker vid ung ålder att han kan teleportera, han är en ”jumper”.
Med sin nyupptäckta förmåga flyr han sin barndom och en alkoholiserad far och genom att till en början råna banker har han snart blivit hela världens playboy som solar vid pyramiderna, surfar i Fiji och åker skidor på Antarkis - allt på en och samma dag.

Filmen har en stark actionprägel, det är trots allt Hollywood vi talar om. För snart får David lära sig att allt får konsekvenser även det förflutna och det visar sig att han inte är ensam om sina förmågor. Ett fullskaligt krig pågår mellan "jumpers" och en slags hemlig nazipolis kallad "paladins". Ett krig som David helt plötsligt befinner sig mitt i.

Filmen har inte fått så bra resentioner, men jag tyckte att den var jättebra, kanske mest för att jag inte visste vad den handlade om från början och att jag så sällan ser denna typ av film, jag blev helt enkelt överraskad.

Mitt betyg 10.

Inga kommentarer: