Matklubbens Topplista

torsdag, januari 29, 2009

Är det en vanlig dag?

Är det en vanlig dag?
Nej det är ingen vanlig dag,
för det är Olles födelsedag!
Hurra, hurra, hurra.

Grattis älskade barnbarn på din 2-års dag.


Du får en tårta av mig.

Kapten Kroks tårta

Ca: 10 bitar
Perfekt till kalaset

Ingredienser

3 ägg

2 dl dansukker strösocker

1 ½ dl vetemjöl

1 dl potatismjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk dansukker vaniljsocker

1 dl hett vatten

Smör

Ströbröd

Fyllning:

2 dl sylt

Garnering:

2 dl vispgrädde

Gul hushållsfärg

100 g mörk choklad

Godisbitar

Gör så här
Sätt ugnen på 200°.

Smöra och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 22 cm. Vispa äggen och sockret pösigt. Blanda de båda mjölsorterna med bakpulvret och vaniljsockret och vänd ner i äggsmeten. Tillsätt det heta vattnet. Häll smeten i formen och grädda tårtan mitt i ugnen i ca 30 minuter. Dela kakan i 2 delar och lägg favoritsylten på den ena. Lägg därefter på den andra bottnen. Vispa grädden fast. Ta undan grädde till skägget, resten färgas gult med hushållsfärg. Bred ut den gulfärgade grädden på tårtan. Spritsa därefter den vita grädden som skägg och garnera ansiktet med godisbitar. Markera hattens konturer på ett bakplåtspapper. Smält chokladen i mikro eller över vattenbad. Pensla eller bred ut den smälta chokladen inom konturerna. Låt stelna. Placera hatten på tårtan. Du kan även göra hatten i marsipan som du färgar med kakao.

(Källa:Dansucker )

3 kommentarer:

Ida sa...

men vad händer här då? jag saknar ju att läsa! o bli sugen på mat!!

ordverifiering: kingsyn

jag ser så himla bra, jag har kingsyn

Jenny sa...

nu printar jag ut bilden så att jag minns hur den fina tårtatn såg ut- i morgon går ingrids piratkalas av stapeln och idag ska det handlas på godishuset! tack för tipset!

Åsa sa...

Ida, jag har haft en fullspäckad vecka, dessutom två dgr i Sthml och jag tog inte med mig någon dator för jag visste att jag inte skulle hinna skriva något. Men håll ut det kommer inlägg snart...

Jenny, det är så kul att göra annorlunda tårtor, önskar bara att det fanns fler inspirerande modeller och lättare att hitta dem och dekorationerna. Lycka till.