Matklubbens Topplista

fredag, januari 02, 2009

Julens blommor

Jag älskar Amaryllis och särskilt den traditionella sorten med helröda stora klockor på en lååång stängel.
Men i år hittade jag så många spännande sorter så jag köpte denna fantastiska Amaryllis, Gilmar, med tre inte så långa stänglar och massor med röd och vitstrimmiga klockor.
Dessutom följde det med ett stöd så att stänglarna fick stöd att kunna bära upp de tunga klockorna.
Den står sig fortfarande och nya klockor slår ut med jämna mellanrum.

Sen kommer min andra favorit.
Hyacinter.
Särskilt vita.
Men tyvärr luktar de för starkt, så jag får problem med mina luftvägar.
Men jag ställde helt enkelt ut dem i trapphusets fönster.
Då fick jag, och de andra hyresgästerna, en lagom dos av denna ljuvliga doft som jag förknippar så mycket med julen.
Så får det bli hädanefter.

Inga kommentarer: