Matklubbens Topplista

lördag, mars 12, 2011

Stekt Torskrygg med goda tillbehör


Efter den goda fiskrätten jag fick på lassa, har jag längtat efter fisk hela dagen.
Lättätet och lättsmält.
Så kvällens middag blev

Stekt torskrygg med vitvinssås ugnsrostad delikatesspotatis och ångad broccoli

Skölj potatisen 2-3 per person, dela varje i två halvor lägg i ugnsfast form, ringla över olivolja, salta.
Sätt in i ugnen i 200 grader ca 20 minuter.

Bryn fisken i rikligt med smör, ett par minuter på var sida, salta och peppra.
Sätt in i ugnen bredvid potatisen ca 10 minuter.

Ångkoka broccolin ett par minuter. Känn med sticka när de är klar, de ska ha lite tuggmotstånd, då är de godast.

Skala och hacka en gul lök, fräs i 1 msk smör, låt smälta under omrörning i ett par minuter.
Häll på 2 dl torrt vitt vin, 2 dl grädde, 1 fiskbuljongtäning och 5 dl vatten, koka upp och redusera till 5 dl återstår. Sila bort löken, häll tillbaka såsen i kastrullen, rör ut 1 msk majsena i lite vatten och rör ner i såsen, smaksätt med en msk pressad citron, en nypa vitpeppar och ev lite mer salt. Blanka av med 1 msk smör.

Smaklig spis.
Ps. Åke frågade vad jag skulle ha döpt maträtten till om jag skulle ha varit med i halv åtta hos mig,
jag svarade -Ryggsim i ett såshav, hahaha.

Inga kommentarer: