Matklubbens Topplista

tisdag, mars 15, 2011

Kalla nätter

Coola tulpaner fotade på Maxi i går kväll.

Än har inte vintern släppt taget om oss, i natt hade vi -17 grader.
Men temperaturen stiger relativt snabbt, så fort solen kommer fram, men vi har ändå haft minusgrader hela dagen.

Jag laborerar med olika soppor till lunch så idag har jag provat en med rödbetor, den blev ganska söt så det blev ingen hit, direkt, men den var snygg att se på, vilken häftig färg och mätt blev man.

Rödbetssoppa med vinbär och anis
2 portioner
125 g rödbetor
½ gul lök
1 liten morot
25 g rotselleri
50 g vitkål
1 liten vitlöksklyfta
smör
3½ dl grönsaksbuljong (tärning går bra)
½ msk koncentrerad svart vinbärs saft
1 litet lagerblad
½ krm mald anis
salt
peppar
½ msk rödvinsvinäger

Skala och skär alla grönsaker i små bitar. Fräs grönsakerna i smör. Tillsätt buljong, saft och kryddor. Koka på svag värme under lock 20-30 minuter. Plocka upp lagerbladet. Mixa soppan slät. Smaka av med salt, peppar och vinäger. Servera soppan med en klick Crème Fraiche och kanske lite finstrimlad purjolök. Och ett gott bröd till.

Och på tal om bröd så håller jag på att laborera där också för att hitta det mest ultimata brödet som passar mig.
Men det är inte lätt att baka utan de trationella ingredienserna. Men till slut kommer jag nog att lyckas, för idag har jag bakat dinkelfrallor, som blev riktigt goda. Men man skulle säkert kunna grädda degen i en avlång form och då kunna skära skivor som man sen kan rosta, de tska jag prova nästa gång.

Dinkelfrallor
12 stora eller 16 små bullar
Dag1
2½ dl havrekross
7 dl vatten
2 dl dinkelflingor
1 tsk havssalt
Dag2
6 dl siktat dinkelmjöl
1½ dl sojamjöl
1½ dl krossade linfrön
1 msk malda kumminfrön
1 msk malda fänkålsfrön
2 tsk bakpulver

Koka dinkelkornen 5 minuter i vattnet. Tillsätt dinkelflingorna och saltet när havrekrossen har svalnat. Låt stå och svälla över natten i rumstemperatur.
Dag 2. Rör i övriga ingredienser för hand. Degen ska vara fast men lätt klibbig, (dinkelmjöl ger klibbigare degar än vetemjöl).
Sätt ugnen på 225 grader. Klicka ut bullarna med en stor sked på en plåt med baklpåtspapper. Forma till dem lite så att de blir runda. Grädda i 20 minuter i mitten av ugnen. Njut dem varma med smör på.

Och så avslutade vi dagen med Bio, förhandsvisning av Hur många lingon finns det i världen?
En dokumentär om hur Glada Hudik -gänget kom till, en charmig film som verkligen berör.
Mitt betyg 8.


God natt och sov gott. Pusselipuss.

Inga kommentarer: