Matklubbens Topplista

lördag, mars 12, 2011

Frukostsmoothies på säng


Natten har varit mycket lugn, jag har sovit riktigt gott och länge, har bara varit upp en gång på toan, vaknade vid halv tio, lagom så att jag hann göra en smoothie innan melodikrysset.

Men drömmarna har varit mycket lustiga. Jag ska inte skriva ner hela men ett litet utdrag måste jag bara dela med mig för det var bara hur komiskt och roligt som helst.

Så här var det, jag och min väninna Åsa T satt på en pub och spånade på en rörelse vi skulle starta vi hade så roligt, så roligt och så kom en man fram och frågade vart toaletten fanns, vi tittade på varandra och sa -allt ska kosta, om någon kommer och frågar vart toaletten är ska vi säga om du ska göra nummer två så kostar det 5 kronor, hahahha, om du ska pinka kostar det 2 kronor hahahaha, och om du vill pissa genom fönstret kostar det 10 kronor hahahaha vi skrattade så att vi höll på att trilla omkull, typiskt oss. Sen fortsatte drömmen men det var så galet så jag orkar inte skriva ner det, jag kan berätta för dig sen Åsa.

Jag har fortfarande ont så jag får ta det lugnt med maten, då är smoothies perfekt för man kan göra dem hur matiga som helst.

Idag blev det

Melon Goodie

2 dl cantaloupemelon
½-1 tsk färsk riven ingefära (går lika bra med mald)
1-2 msk proteinpulver
2 dl vatten

Skär melonen i mindre bitar och mixa med övriga ingredienser till en slät smoothie. Servera och njut.

Ingefära är en fantastisk ingrediens för alla som är intresserad av självläkning. Den lilla roten motverkar bland annat förkylning, främjar matsmältningen, är bra för cirkulationen, motverkar gasbildning, illamående och åksjuka. Dessutom smakar den grymt gott!

och sedan blev det en varm

Het Chokladdröm
2 dl mandelmjölk (eller vatten)
2-3 tsk kakopulver
½ tsk mald kardemumma
2-3 msk proteinpulver (valfritt)
2 msk kokosflingor (valfritt)
Börja med att hetta upp mandelmjölken eller vattnet om du vill ha en varm dryck. Rör ihop de torra ingredienserna i en kopp och häll på den varma mandelmjölken under vispning. Strö över koksflingor.

Perfekt som näringsrik frukostdryck eller efter en frisk promenad.

Ljuva kardemumma, den är en av mina favoritkryddor och tillsammans med choklad blir det en syndigt god förening. I den gamla antiken ansågs kardemumma vara ett afrodisiakum som användes i kärleksdrycker.
Kardemumma har flera hälsoeffekter tack vare sitt rikliga innehåll av flyktiga aromatiska oljor som borneol, kamfer, eukalyptol, limonen och terpinin. Det förbättrar bland annat matsmältningen och stimulerar ämnesomsättningen. Kardemumma motverkar dessutom dålig andedräkt och avgiftar kroppen från koffein.

Himmelsk mandelmjölk

Världens godaste mjölk som ger starka ben och len hud, bättre och godare än så här blir det inte.

ca 2 glas

1 dl mandel, gärna blötlagd i ca 5 timmar
5 dl vatten
vaniljstång (valfritt)

Mixa mandel med 5 dl nytt vatten (sila bort blötläggningsvattnet så tar du bort svårsmälta enzymer och den skarpa mandelsmaken så att den söta mandelsmaken kommer fram. Låt mixerna gå en stund. Sila ut mjölken med en silduk, nötmjölkpåse eller nylonstrumpa. Spar nötpulpan som blir över. Den är perfekt att blanda i biffar, pajdeg, torka eller att ha i müslin eller frys in den till ett senare tillfälle. Smaksätt med vaniljstång om du vill.


Källa: Mandelmjölken Renée Voltaire, + bilden på mandelmjölken
Källa: Sannas smoothies för den självläkande människan

Inga kommentarer: