Matklubbens Topplista

måndag, mars 14, 2011

Sopplunch


Jag älskar soppor, men det ni väl vid det här laget. Så idag gjorde jag en soppa ur min nya bok, Soppor och goda tillbehör av Caroline Hofberg.

Krämig tomatcappuccino
4 portioner
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 röd chilifrukt
olivolja
2 burkar plommon tomater
2 msk tomatpuré
5 dl vatten
2 tärningar höns- eller grönsaksbuljong
2 tsk basilika eller oregano torkad (med oregano smakar soppan pizza :)
1 lagerblad
1 dl vispgrädde
1 nypa socker
salt
peppar
2 dl mellanmjölk
färsk basilika

Hacka lök och vitlök. Klyv chilifrukten på längden, ta bort kärnor och väggar och finhacka chiliköttet.
Fräs lök, vitlök och chili i olivolja utan att det tar färg.
Tillsätt tomater, tomatpuré, vatten, buljongtärning och kryddor.
Låt koka under lock 20-30 minuter. Ta upp lagerbladet och mixa soppan slät. Tillsätt grädde och socker och koka några minuter. Smaka av med salt och peppar.
Häll mjölken i en kastrull o0ch vispade den skummig under uppvärmning.

Häll upp soppan i koppar eller skålar och toppa med den vispade mjölken. Garnera med färsk Basilika.

Gott till:
Getostcrostini
Rosta skivad baguette i ugnen, lägg på en klick getostcrème och ringla över lite flytande honung.
Getostcrème
200 g chèvre + 250 g kesella + peppar
Mixa ost och kesella till en slät smet, smaka av med peppar.
Jag valde att servera buffelmozzarella i soppan, för det var vad jag hann med, det är stressigt ibland.

Inga kommentarer: