Matklubbens Topplista

söndag, mars 13, 2011

God morgon


Natten har varit ganska kall -10 grader, men nu strålar solen och det är några minus grader, det kommer att bli en knistrande fin vårvinterdag. Vi får göra det mysigt på balkongen och sitta där i eftermiddag och lapa sol.

Jag hade så svårt att somna i går kväll, eller rättare sagt natt, klockan var väl ett innan vi kom oss i säng. Vet inte vad det var, men jag har ju sovit och vilat rätt mycket ett par dagar nu, så jag är helt enkel superpigg.

Jag är så mycket bättre i magen, nu har jag bara ont längst upp på vänster sida där tarmfickorna är, så förhoppningsvis ska det ge med sig snart.

Fastän jag la mig sent så vaknade jag ändå tidigt, strax före sju. Så nu har jag gjort mandelmjölken den får stå i kylen till det är dax att använda den.
Och så börjar jag med en varm smoothie. Tänk det hade jag aldrig trott att man skulle kunna göra, har bara trott att de skulle vara kalla, men det är ju så skönt att dricka något varmt på morgonen, få igång brasan i magen så att säga.

Detta är inget för veklingar, för den är stark så det förslår, därav namnet.

HOT-GINGER
2 dl vatten
1 msk finriven eller fint skivad färsk ingefära
½ tsk mald kardemumma
1-2 msk proteinpulver
½ msk kokosolja

Koka upp ½ l vatten, det går ju fort i en vattenkokare och häll upp i en kopp, för att värma upp den, slå sedan bort vattnet och lägg i ingefäran, slå på 2 dl hett vatten och låt dra 5-10 minuter, lägg ett fat över. Rör sedan ner de övriga ingredienserna. Vispa och drycken är redo att serveras.

Jag rev ingefäran, men då blir det väldigt starkt när man dricker och får det i munnen, så antingen silar man av den innan man tillsätter de övriga ingredienserna eller så väljer man att skiva den tunt och låta den ligga kvar hela tiden för man får den inte i munnen på samma sätt som med riven.

Denna dryck passar också väldigt bra när man är förkyld och har ont i halsen.
Fördelarna med ingefära och kardemumma har jag skrivit i ett tidigare inlägg , så då skriver jag bara om kokosoljan.
Kokosolja är fettet som ökar fettförbränningen!
De korta fettkjedjorna omvandlas snabbt till energi och lagras inte som fettvävnad.
Kokosoljan ökar sköldkörtelns funktion, vilket är viktigt framför allt för många kvinnor i mogen ålder.
Oljan är även antiinflammatorisk och läker dysbios (orolig och svullen mage).
Om du inte gillar smaken, kan du köpa kokosolja utan kokossmak. Den är också bäst att steka i.
Men prova att steka ett par ägg i kokosolja, det blir supergott, eller poppa pop corn, de blir frasiga och får en mild smak av kokos mjums.

Nu ska vi se film, jaa vi, det var Åkes förslag. Trolljägarna, jag skriver sedan vad jag tyckte om den.

Puss och kram så länge.

Källa: Sannas smoothies för den självläkande människan

Inga kommentarer: