Matklubbens Topplista

söndag, mars 13, 2011

Beroendeframkallande

Alla dessa vackra blommor som jag lägger upp har jag fotat på Plantagen, jag älskar blommor och ville ha något snyggt till bloggen, något som man blir glad av och det blir man ju av blommor eller hur!


Jag älskar småkakor i alla former, före allt annat fikabröd. Undrar om det kommer från barndomen, att man ALLTID var tvungen att börja med en bulle eller sockerkaka innan man fick gå loss på småkakorna. Men efter en bulle var min lilla mage full och jag orkade knappt någon kaka, ååå där satt man och suckdade efter vaniljdrömmarna, bondkakorna, kolasnitten, chokladrutorna, syltbrunnarna, jitterbuggarna, cognacskransarna, citronrutorna men magen tog inte emot mer.
Jag hoppas att jag ALDRIG har tvingat någon att först äta av det grövsta fikabrödet, nää det har jag inte gjort va?
Efter småkakor gillar jag "bakelsekakor", något mitt emmellan kaka och bakelse, med en knaprig botten och god fyllning och kanske med något knaprigt täcke, som Polynéer, Kongresser, Speglar och Franska Våfflor för att nämna några.

Det ska vara knaper med fyllning.

Men min allra, allra bästa kaka är Biskvier och nu när jag verkligen har bestämt mig för att sluta med vanligt raffinerat socker och siktat vetemjöl, så måste jag begränsa mig till så lite som möjligt, så när jag då ska unna mig något gott så får det bli biskvier, fest och lyx någon enstaka gång och då ska det vara gott.

Här kommer recept på mina två absoluta favoriter bland Bakelsekakor, det finns säkert något riktigt namn, men jag tycker att det är ett bra namn.

BISKVIER
30 st.
Botten
400 gr mandelmassa
2,5 dl strösocker
3 st äggvitor
Smörkräm
300 gram smör
2,25 dl florsocker
3 tsk vaniljsocker
3 st äggulor
2 msk kakao
Garnering
225 gram mörk blockchoklad
30 gram kokosfett

1. Riv mandelmassan på ett rivjärn. Blanda den med sockret och äggvitorna. Vispa till en pösig smet, helst med elvisp.
2. Spritsa ut smeten till släta runda kakor, ca 4 cm i diameter, på bakplåtspapper. Tryck till med fingret så att de får jämn form. Låt dem stå på plåten ca 30 minuter i rumstemperatur.
3. Grädda kakorna i mitten av ugnen i 175 grader, 15-20 minuter. Låt dem kallna på plåten.
4. Fyllning: Rör matfettet med flor- och vaniljsockret till en pösig smet. Det går bäst med elvisp. Tillsätt äggulorna, en i taget. Smaksätt med kakao. Bred krämen på kakornas undersida. Ställ kakorna i kylen (30 minuter) eller i frysen (15 minuter) så att smörkrämen stelnar.
5. Garnering: Smält chokladen och kokosfett i vattenbad. Doppa krämsidan i choklad en eller två gånger. Låt chokladen stelna mellan gångerna.
6. Förvaring: Svalt 6-8 dagar, i frys ca 3 månader.

POLYNÈER
18 st
Mördeg:
2,5 dl vetemjöl
3 msk socker
100 g smör eller margarin
1 äggula
Fyllning:
1,5 dl sötmandel
1 dl socker
2 ägg
18 bakelseformar eller engångsformar i aluminium

Så här lagar du Polynéer mördegskakor med mandelfyllning:

Gör mördegen först: skär smöret i tärningar och blanda ihop med mjöl och socker i en skål. Tillsätt äggulan och blanda ihop till en deg (matberedare funkar bra). Låt degen vila i en halvtimme i kylen och gör fyllningen under tiden.
Mal mandeln i matberedare eller kvarn. Blanda med socker och ägg till en pösig smet.
Sätt ugnen på 200°.
Tag undan 1/5 av degen till att garnera med på toppen av polynéerna.
Dela resten av mördegen i 18 delar.
Tryck ut degen med mjölad tumme i 18 smorda bakelseformar eller engångsformar av aluminium, så att botten och kanter täcks.
Ställ formarna på en plåt.
Fördela mandelfyllningen till 2/3 i formarna.
Ta resten av mördegen och kavla ut den och sporra eller skär ut remsor som du garnerar polynéerna med ex. som kryss.
Skär av och tryck fast vid kanterna.
Grädda polynéerna i mitten av ugnen 20 minuter.
Gräddar du i metallformar så låter du polynéerna svalna något, stjälp sedan försiktigt upp bakelserna.
Gräddar du polynéerna i engångsformar så låter du de svalna i formarna.


Biskvier Källa och bild från Kokaihop
Polynéer Källa receptfavoriter.se Bild Allimenta konditori allimenta.se

Inga kommentarer: