Matklubbens Topplista

tisdag, mars 08, 2011

Fettisdag, internationella kvinnodagen och mamma skulle ha fyllt 82 idag


Självklart så åt vi bruna bönor med knaperstekt bacon till middan och så gjorde jag semelrutor istället för traditionella semlor dagen till ära.

Bönor är jo helt ok, bara man inte äter för mycket. Bruna bönor med sirap är kanske inte så nyttigt, men en gång per år skadar inte och bacon är alltid rätt, tallriken ser verkligen trist ut utan grönsaker, men jag åt ju en hel del grönt till lunchen och så drack jag en persilje/avokado smoothie till mellanmål, så jag klarar mig nog.

Semelrutorna blev supergoda, mycket mindre "bulle" och så använde jag mig av siktat dinkelmjöl, lite bättre än vanligt vetemjöl.

Annars har jag suttit vid datorn nästan hela dagen, lagt in bokningar och bokat personal så nu har jag ordning på alla dagar, så skönt. Då är det bara kvar att skicka ut info, och fakturering till morgondagen.

Efter lunchen, då jag hade gjort degen, blev jag så trött så jag la mig för att lyssna på en avslappningsskiva i 20 minuter då degen ändå skulle jäsa.
Men vad tror ni hände, jo jag somnade! Det händer inte ofta ska jag säga. Jag vaknade en och en halv timme senare, rusade in i köket och snacka om väljäst deg. Nåväl jag bakade ut den och så fick den jäsa lite kortare tid på plåten.
Och jag missade träningen, nåväl jag får ta nya tag i morgon och resten av veckan.

Här kommer receptet på Semelrutor för alla som gillar mycket grädde och mandelmassa i sina semlor, massor av underbar fyllning utan trista kanter.

SEMELRUTOR 24-28 st

75 g smör
2,5 dl mjölk
25 g jäst
0,75 dl strösocker
1 tsk kardemumma, stött eller mald
1 krm salt
7,5 dl vetemjöl, (450 g) ca
jag använde siktat dinkelmjöl
Fyllning:
300 g mandelmassa
1 dl mjölk
6 dl vispgrädde

Garnering
florsocker

Tillagning
1. Arbeta ihop degen på samma sätt som för klassiska semlor och låt den jäsa.
2. Kavla ut degen till en rektangel, ca 30 x 35 cm och knappt 2 cm tjock. Lägg den på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckt ca 40 min. Sätt ugnen på 200°.
3. Grädda mitt i ugnen 15-20 min tills brödet har blivit gyllenbrunt. Låt kallna.
4. Skär av ett tunt lock på hela jättesemlan. Gröp ut det mesta av innanmätet och riv sönder det grovt. Riv mandelmassan grovt på ett rivjärn och blanda med det utgröpta innanmätet i en bunke. Rör ner mjölken och arbeta ihop till en tjock massa. Bred ut fyllningen i den urgröpta jättesemlan.
5. Vispa grädden fluffig, men inte för hård, och bred den över fyllningen i semlan. Lägg tillbaka locket och skär eventuellt bort kanterna. Skär semlan i rutor med en vass kniv. Pudra över florsocker och servera.

Källa:allt om mat


Ännu en söt liten minibebis.

Sov gott och vakna torrt. Puss.

2 kommentarer:

Ida sa...

assååå...jag hoppas du har kvar semmelrutor för jag tänker komma o äta såna typ mot helgen. just nu har jag semmelöverdos o mår rätt illa men sen(!), det kommer ju alltid ett sen, då vill jag ha såna.

Åsa sa...

jajamensan, jag har en halva i frysen. Så det är bara att komma och mumsa till helgen.