Matklubbens Topplista

torsdag, oktober 09, 2008

1981-10-09 27 år = Balsa

Vi firar 27 årig bröllopsdag idag.
Det gör vi med ärtsoppa och varm punsch.
Chokladpannkakor med grädde och ingefärspäron.









Ingredienser
Portioner: 4
2 ägg
3 dl vatten
2 dl mjölk
2 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 msk socker
2 msk smör
3-4 päron
1-2 msk färskriven ingefära
2 msk strösocker
mörk choklad

Gör så här
1. Sätt ugnen på 100°C.
Vispa ägg, vatten,mjölk, mjöl, kakao och socker till klimpfri smet.
2. Smält hälften av smöret i en stekpanna eller pannkakslagg. Häll smöret i smeten.
3. Stek 8 pannkakor i pannan ca 2 minuter per sida. Vik ihop pannkakorna och lägg dem på ett ugnssäkert fat. Håll pannkakorna varma i ugnen.
4. Skala, kärna ur och skär päronen i små tärningar. Stek dem mjuka i resten av smöret i en stekpanna. Smaksätt med ingefära och blanda i sockret.
5. Servera chokladpannkakorna med ingefärspäronen till.

Riv gärna lite mörk choklad över pannkakorna.
Jag serverar även med en klick vispgrädde.

6 kommentarer:

Joanna sa...

27 år det var som tusan gratulerar!

Åsa sa...

Tack så mycket.
När man hör en sådan siffra känns det verkligen som en lång tid.
Åke säger att han känner sig lite gammal och lite trött, när han hör den siffran!
Jag känner mig mycket, mycket stolt,och jag känner mig absolut inte gammal.
Kram, kram

Ida sa...

o jag som är 27 känner mig i mina bästa år :D

Anonym sa...

Tack älskling för rosorna och de vackra orden. Ser fram emot 27 till!

Ida sa...

jomen hej. jag glömde ju. GRATTIS föräldrisar!

Åsa sa...

Tack älskling, ja det ska bli många fortsatta underbara år tillsammans med dig.
Tack Ida, ditt födelseår och vår bröllopsdag går lite hand i hand, så det är lätt att hålla reda på hur många år det är. Man behöver bara tänka på hur gammal du är så vet man hur länge vi har varit gifta.