Matklubbens Topplista

fredag, oktober 24, 2008

Bandagerade fötter

Två gånger i veckan går jag till SJUKGYMNASTEN Anna i Röbäck.
En sjukgymnast är bättre många gånger än en läkare.

Jag har gått till nio olika läkare under ett års tid för mina onda fötter, knän och svullna ben.
Den nionde läkaren gjorde i alla fall en grundlig undersökning, hon skrev inte bara ut piller som de andra gjorde. Hon kom fram till att det bästa var att gå till en sjukgymnast för de besvär jag har, som är mest muskulära. Hon rekomenderade mig att gå, just till Anna.

Jag ringde för att boka tid och fick till svar att väntetiden var sex veckor, tiden går fort och nu har jag gått hos henne i tre veckor.

Hon förstod direkt vad det var jag behövde hjälp med och vad jag har för åkomma.
Hälsporre men under hälen och inte baktill som är det vanligaste.
Sen har jag artros i mina knän och det är inte mycket att göra åt, det gör ont och det är värst från början.
Sen pronerar jag lite inåt med fötterna plus att jag är hjulbent och då måste musklerna runt höften, vars fäste går ända ner i hälen, kompensera vridningarna hela tiden vilket gör att det lätt blir överansträngning, stramt, svullet och leder till ständiga inflammationer.

Genom att tejpa fötterna två gånger i veckan bygger man upp ett nytt valv under foten som man har trampat bort i och med att jag har stått och gått på hårt underlag under en längre tid och dessutom haft felaktiga skor. Skor med för liten sula och dämpning.
Så tygskor typ ballerina är det värsta man han ha! Vilket jag älskar.
Att gå barfota i mitt läge är helt förbjudet.
Jag bör dessutom skaffa skoinlägg som jag kan flytta mellan skorna.
Så det får bli nästa steg.

När det gäller problemet med benen så hjälper det med mycket benträning med lätt belastning för att få en genomblödning och sen stretching 5-10 minuter, 3 gånger om dagen.
Det ger bättre balans i som i sin tur ger mindre smärta och mindre svullnad.
Så det ägnar jag mej åt morron, lunch och kväll, jag ser redan en stor förbättring.

Snart, snart ska jag köpa träningskort igen på Iksu Spa och komma igång med vattengympa och all annan trevlig och varierande träning som man kan göra på den anläggningen.

Nu blir det en stor kopp grönt te med ingefära och citron.

2 kommentarer:

Ida sa...

gud vad skönt att få utrett alltså. jag vet att det finns naturläkemedel mot artros men det är ju dyrt såklart. o man måste äta det kontinuerligt för att det ska ge effekt. vattengymnastik känns ju som att det borde va skonsamt o hjälpa blodgenomströmning.
skrattar fortfarande när jag tänker på när du berättade att du försökt duscha utan att blöta ner fötterna.

Åsa sa...

Jag har faktiskt köpt kapslar mot artros, de är STORA och jag som har så svårt att svälja tabletter har verkliga problem med dessa, så det blir inte så att jag tar dem varje dag.

Ja herregud så vårt det var att undvika blöta fötter, trots plastpåsar, tejp och gummiband. Nu förtiden har jag gummistövlar på när jag tvättar håret framåtböjd, sen blir det "raggartvätt" av den övriga kroppen med tvättlapp.

Jag tejpar fötterna var tredje dag så jag hinner ta en storrengöring i duschen emellanåt.