Matklubbens Topplista

torsdag, oktober 02, 2008

Things we lost in the fire


Audrey Burkes man blir ihjälskjuten och avlider.
Efter begravningen söker hon upp hans bäste vän, den drogberoende Jerry Sunborne, och erbjuder honom att flytta in hos henne och barnen.
I samma takt som Jerry får sitt liv på rätt köl lyckas han hjälpa familjen att bearbeta sin sorg.

Things We Lost in the Fire är en film som i första hand skildrar hur viktiga andra människor är i våra liv. En hjälpande hand, ett vänligt ord - uppoffringar av alla möjliga slag som kan vända livet rätt för en splittrad människa.
Även skådespelet är en fröjd. Halle Berry, Alison Lohman och Omar Benson Miller gör allesammans bra prestationer, men det är Benicio Del Toro som gör filmen till vad den är.
Han är fullständigt lysande i sin roll, och jag kan inte föreställa mig att någon annan skulle ha kunnat göra rollen rättvisa på ett så fantastiskt sätt. Hans rolltolkning är det allra bästa jag sett på länge.
Filmen i sig är dock lite småflummig av och till, framför allt i början, och scenföljden känns lagom plottrig. Det blir gärna så när historien inte berättas i kronologisk ordning, men det är trots allt frustrerande att från början inte kunna avgöra när en scen utspelar sig. Något ryckigt händelseförlopp, och av och till tycker jag riktigt illa om Berrys karaktär.
Avrundningen är helt fantastisk och något av det bästa jag sett på länge.

Mitt betyg en Stark 8.

Inga kommentarer: