Matklubbens Topplista

lördag, februari 15, 2014

Vilken underbar lördag.

Idag har jag verkligen vilat och benen känns mycket bättre.

Jag började morgonen med min favoritjuice
GLADA DAGAR (133 kcal)
1 äpple 
1 apelsin
1 morot
2 cm ingefära 

Juica allt
Späd eventuellt med vatten.


Sen kokade jag te, gjorde en god ostmacka på hjärtformat surdegsbröd och så kröp jag ner i sängen och såg Sound of music.

Åke såg skidor och det var minst sagt spännande när Kalla tog guld, det är nästan så man blir orolig för hans hälsa när han engagerar sig så in i vassen. Önskar att jag hade filmat honom, ni skulle ha blivit chockade.

Sen åkte vi på en shopping runda dels för att handla mat och för att jag hade fått ett erbjudande från Blomsterlandet 50% rabatt på fröpåsar. 
Det blev två Engelska pelargonia för att fylla ut krukan i köket och en söt Cinneralia och tolv fröpåsar, mest anueller och lite sallad och så. Rabatten på fröpåsarna blev nästan 400kr det är jäkligt bra.




Vad jag längtar tills jag får börja sätta mina frön.

På hemvägen tog vi en sväng förbi Amanda och Maj och lämnade glassmaskinen och jag försökte gosa lite med henne men hon är fortfarande reserverad och misstänksam mot oss. Jag bara måste hälsa på oftare. Men det får bli så fort det blir bättre cykelföre, så kan jag bara svischa dit, nu när jag har så ont i benen blir det inga längre promenader än nödvändigt. 

Till middag blev det kyckling och vitlökspotatis och till efterrätt gjorde jag chokladfondue med frukt. Och så såg vi Mello.
Nu blir det snart god natt.



Min bästa chokladfondue

3/4 dl strösocker
3/4 dl ljus sirap
1 dl vispgrädde
30 g smör
50 g valfri choklad 

Blanda alla ingredienser till såsen i en kastrull, rör hela tiden tills det börjar koka, låt puttra ca 10 minuter- rör då och då.

Häll över i en skål som du kan ha ett värme ljus under, eller om du har en riktig liten chokladfondueskål.
Spetsa bitar av frukt på små gafflar, doppa i såsen och njut.

1 kommentar:

Blomsterlandet sa...

Va fint det blev med dina nyinköpta pelargonier och din cinneralia. Nu längtar vi bara tills vi får sätta våra fröer. /Blomsterlandet