Matklubbens Topplista

onsdag, februari 05, 2014

Juicefasta dag 3

Jag börjar mina morgnar i lugn och ro, sittande i sängen med en kopp varmt vatten (inte för hett) med lite pressad citron, färskriven ingefära och en tesked honung. Det är en styrketår som gör kroppen hälsosamt basisk och som är en bra start för kropp och själ.
En paus från vardagens lunk, får tanken att lyfta.
Passar på att dagdrömma!

Sen hoppar jag in i duschen och skrubbar mig rosig och len med min nya favorit tvål från Klockargårdens Naturtvål "Trollgubbens egen tvål". 

Och idag är det min tredje dag i juicefastan så till frukost blir det en juice som heter;

Vitaminförstärkare.
2 selleristjälkar 
1/4 vattenmelon, svårt att veta mängd eftersom storleken kan variera men ca 21/2 dl fruktkött
1/2 avokado
1/2 lime
1 apelsin
Skär bort yttersta skalet på limefrukten och apelsinen.
Skeda ur vattenmelonen.
Skala och gröp ur avokadon och kör den i mixern, juica resten i juicemaskinen. Blanda. 

Supergod och lättdrucken! Slurp, jag vill ha mer! (Fett 15 g, protein 5 g, kolhydrater 44 g. 353 kcal).


Förmiddagskicken idag;

Goa Gubbar
1 dl jordgubbar
1 rödbeta
11/2-2 cm ingefära 
1 lime

Skär bort yttersta skalet på limefrukten. Skär bort toppen och botten på rödbetan, tvätta den. Skölj även den färska ingefäran men skala den inte.
Juica allt i juicemaskinen. Jordgubbarna kan du alternativt köra i mixern för en fylligare juice, det gjorde jag på test. Den blev i tjockaste laget så jag spädde den med en knapp dl vatten..

Mycket lättdrucken, den här kommer att bli en favorit. (Fett 0 g, protein 2 g, kolhydrat, 20 g. 100 kcal)


Till lunch;

Utsökt kakaomums!
1 dl kokosmjölk
1-11/2 msk raw kakao
1/2 ekologisk banan, eller en hel liten
1 msk chiafrön, jag tog linfrön för det hade jag hemma

Kör allt i mixern.

Alltså det är nog det godaste jag någonsin har druckit i chokladväg. Å så mättande!


Eftermiddagsboosten;

Syrliga expressvitaminer.
1 blodgrape 
1/2 ananas
2 cm ingefära 

Juica allt i juicemaskinen. (Fett 0 g, protein 1 g, kolhydrater 16 g. 80 kcal)

Jag älskar blodgrape och jag älskar ananas och jag älskar, nja kanske inte älskar men gillar ingefära. Så fräscht och så gott, helt perfekt sådär vid halv fem, fem. 
Då jag kände mig helst slut och lite nere, efter drygt sju timmar på jobbet utan någon rast eller paus.  Nackdelen med att jobba helt ensam från morgon till kväll, drygt nio timmar allt som allt.
Fördelen är ju att jag är ju min egen chef.


Alltså middags juicerna är minst sagt oaptitliga, så ikväll valde jag bort denna juice;

Kar Alfred
1 dl ärtor
2 nävar spenat
1/2 kruka grönsallad
1 dl havremjölk
2 msk sesam frön

Kör allt i mixer.
För mig blir konsistensen för tjock, hur mycket jag än späder och för mycket gröngräs. Men prova gärna, den kanske passar dig perfekt. (Fett 10 g, protein 9 g, kolhydrater 15 g. 204 kcal ).

Så min middag blev rester från gårdagens Majstortilla med kyckling, inte dålig mat alls, och så gott sen!



Till kvällsmål blev det en stor kopp te, istället för,

Morotsmani
2 morötter
2 cm ingefära 

Juica allt i juicemaskinen. (Fett 0 g, protein 1 g, kolhydrater 12 g. 62 kcal)

Nån kväll ska jag prova att dricka juice istället för mitt traditionella te. 
Men jag är ju så sugen på en stor kopp värmande kryddigt te, där vid nie, halv tie tiden. 
Det är väl bara en vana som jag borde kunna byta till något annat. Te är ju otroligt vätskedrivande, så det är skytteltrafik på toan en gång i timmen, plus att jag även måste dricka vatten på natten, oops där rimmade jag, hihi. Sömnen blir ju väldigt orolig på det viset, så med juicen blir det kanske annorlunda, måste klart provas, men en annan gång.

Så var denna dag och kväll till ända.

Puss och kram, sov så gott.

Ses i morgon, till en ny och härlig dag med en massa möjligheter.

Inga kommentarer: