Matklubbens Topplista

fredag, februari 07, 2014

Juicefastedag 5

Efter den sedvanliga morgon koppen med citronvattnet och duschen väntar första juicen, eller idag känns den mer som en smoothie.

Utsökt uppvaknande!
1 msk raw kakaopulver
5 torkade aprikoser (osvavlade)
10 pekannötter (jag tog cashewnötter, för jag hittade inte pekannötter på min affär)
1 dl havremjölk 

Kör allt i mixern.

Fett 30 g, protein 7 g, kolhydrater 26 g. 407 kcal

Det här var ju rena godiset. Kanske inte den första jag skulle göra på morgonen. Torkade aprikoser är ju så söta, men den blir ju perfekt som en eftermiddagsboost när man är godissugen.


Förmiddagskicken idag är;

Superduper hälsokick!
1 dl blåbär
1 dl jordgubbar 
1 äpple
1 cm ingefära

Juica allt i juicemaskinen. Bären kan du köra i mixern om du vill. Väldigt god och lättdrucken, en riktig törstsläckare som doftar ljuvligt av sommar. 

Fett 1 g, protein 1 g, kolhydrater 26 g. 126 kcal


Lunch

Chihi!
1 dl valnötsmjölk
2 gula morötter (fick ta vanliga oranga, det fanns inga gula på min affär)
2 msk chiafrön (jag hoppade över fröna, eftersom jag blir allergisk av vissa, strödde på lite linfrön istället).

Juica morötterna i juicemaskinen. Blanda med mjölk och frön. 
Jag har lite svårt för morotsjuice måste jag säga, så det här var verkligen inte så gott. Dessutom ganska så blaskig.o


Valnötsmjölk:
21/2-3 dl valnötter
1 liter vatten

Blötlägg valnötterna i kallt vatten, över natten.
Skölj bort vattnet noga. Mixa nötterna med en liter nytt vatten, tillsätt en nypa salt. Sila mjölken i en finmaskig påse (silduk man använder när man gör saft, funkar bra) eller sil. Pressa ut så mycket vätska du kan.
Häll upp på väl rengjord glasflaska. 
Mjölken kan sparas i kylskåp i tre till fyra dagar.

Fett 8 g, protein 7 g, kolhydrater 18 g. 194 kcal.

Efter min kollega gick hem där vid klockan tre fick jag så mycket kunder, då jag han varken göra eller dricka någon  Eftermiddagsboost, men den verkar god, så den provar jag en annan dag. 

Yellow cab!
1 dl tinad fryst eller färsk mango
1/2 nätmelon
1/2 tsk kardemummafrön

Skala melon och mango.
Blanda allt i mixern. Melonen kan du alternativt köra i juicemaskinen.

Fett 1 g, protein 4 g, kolhydrater 46 g. 226 kcal.

När jag kom gem vid halv sju, så åt vi ugnsstekt lax med romsås. Jag känner att middag med riktig mat behöver jag. Så då blir det juice på dagarna och mat till middag. 





Inga kommentarer: