Matklubbens Topplista

tisdag, februari 11, 2014

Cashewnötsmjölk.

I de färskpressade juicerna utesluter man vanlig komjölk och ersätter den med olika sorters nötmjölk eller havremjölk. 

Och den gör man lätt själv. Du vet precis vad den innehåller och sparar pengar.

Oftast brukar jag göra mandelmjölk men idag har jag gjort Cashewnötsmjölk. 


Man lägger 21/2-3 dl nötter och 1 liter kallt vatten i en rymlig skål över natten. 

På morgonen sköljer man bort blötläggningsvattnet noga. 
Sen mixar man nötterna i en mixer i 1 liter nytt friskt kallt vatten. Tillsätt en nypa salt. 
Sen silar man mjölken genom en nötpåse, finns att köpa på hälsokostbutiken, men jag har aldrig kommit mig för, så jag silar genom en finmaskig sil. Mjölken blir kanske inte lika klar, men för mig gör det ingenting. 

Häll upp på flaska och förvara i kylskåp håller i tre till fyra dagar. 

Eftersom jag är ensam i hushållet som dricker juicer så gör jag en sorts nötmjölk i taget och kör samma sort i de olika juicerna trots att det står någon annan.

Alternativet är ju att göra hälften så mycket av de olika sorterna och ha flera små flaskor istället. 

Inga kommentarer: