Matklubbens Topplista

torsdag, februari 06, 2014

Dag fyra en matdag.

Idag ska som vara en vanlig dag med frukost, lunch och middag som sig brukar.
Men jag, är ingen frukost människa. Därför blev dagens frukost en ren flopp!


Kan ni föreställa er vad det här är?
Nä, jag kunde väl tro det!

Det är en omelett som dag två, men med sex ostskivor och ett halv tunt skivat grönt äpple!

Det gick absolut inte att äta, jag tog några tuggor, men gav upp efter det. Så det blev en stor balja med kaffe till frukost.

Så när jag packade ner mat för dagen så packade jag även ner ingredienser till en av mina favorit juicer "Vitaminförstärkare" den med bland annat vattenmelon, dels för att jag köpte en sån stor en, dels för att den var så god. Tänkte att jag skulle fixa en stor flaska att ha i kylen, direkt när jag kom till jobbet, kunna dricka under förmiddagen, fram till lunch. Men det sket (stavas det så?) sig, jag hade alldeles för mycket kunder, en strid ström hela tiden, redan en kvart innan ordinarie öppettider började folk strömma in. Så det blev först efter klockan ett som jag kunde fixa den. 

Även lunchen blev väldigt upphackad,  men som tur var hade jag bara med mig en sallad.


Den blev väldigt grön och god. Väldigt lättsam. 

Grönsallad, olika sorter, sockerärter, avokado, fetaost och pistagenötter. 
Jag tyckte att den såg så blek ut, att det fattades något. 

Det såg jag först när jag plockade fram ingredienserna till juicen. Jag hade glömt rödbetan! Den jag kokade på morgon, speciellt till denna lunch! Så går det när man har ett stressigt jobb och jobbar mycket ensam. Nåja, salladen var god och jag får äta rödbetan vid ett annat tillfälle.

Idag slutade jag klockan tre och det var så skönt. Önskar att jag alltid kunde sluta klockan tre, varje dag. (Men med samma lön förstås, hehe).
Jag promenerade hem genom stan, alltså jag tog den långa vägen,  i sakta mak.

Bokade bastun, fixade en flaska läskande vätskedrivande juice och förberedde middagen.


Så himla härligt att basta en vanlig vardag. Vi satt och halvsov i var sitt hörn i bastun och det var så varmt och skönt. 
Vi varvade bastubadandet med god juice och relax i två timmar. 

Sen var vi båda så sugna på middag!


Basilikaköttbullar med potatisstomp och haricots verts.

4 portioner

600 g kalvfärs
2 kokta kalla finrivna potatisar
1 vitlöksklyfta, pressad
1 ägg
1/2 dl grädde
Salt och Kockens pepparmix
Smör att steka i

Blanda alla ingredienser och forma bullar i valfri storlek.
Förstek i het långpanna med smält smör i 200 graders ugn ca 5 minuter.
Stek därefter i stekpanna i rikligt med smör tills bullarna är så när som genomstekta, prova dig fram tills du känner dig nöjd.

Potatisstomp 
Jag använder fast potatis till stomp, annars blir det mer som mos.

Skala ca fyra normalstora potatisar per person och koka dem tills du lätt kan sticka i dem utan motstånd.
Häll av kokvattnet och stöt sönder potatisen med en potatisstöt, tillsätt varm mjölk lite i taget och en rejäl klick smör, stöt tills allt blandat sig. Fortsätt tills du är nöjd med konsistensen. Smaka hela tiden av med salt, potatis kräver mycket salt, annars smakar det ingenting.

Sås

Min latmanssås är 1 burk créme fraiche, 1 köttbuljongtärning, 1-11/2 dl vatten, 1/2 msk soja. Blanda allt i en kastrull, koka upp och servera.

Haricots verts, den här årstiden köper jag frysta och följer tillagningen på påsen.

I morgon är det en juicefastedag! Då bli det fler spännande juice recept.

Nu är jag trött, nu blir det god natt, det blir en lång dag i morgon, dessutom jobbar jag på lördag.

Ge varandra en lång och varm kram och sov gott.

Pussellipuss.

Inga kommentarer: