Matklubbens Topplista

tisdag, februari 18, 2014

Matdag

Började morgonen med tjugo minuter intensiv träning på motionscykeln, så skönt för mina knän.



Och till frukost blir det ägg och kaffe.

Ett tag där åt jag så mycket ägg i alla former så jag föråt mig.
Men nu kan jag äta ett ägg nån gång då och då och gärna som mellanmål. Jag står mig så bra på ägg.

Och ägg är det mest ultimata livsmedel som finns, dom innehåller nästan allt!

Speciellt rikt är ägg på protein, selen och B12. Ägg är även en viktig källa för vitamin-D. Det som ägg saknar är vitamin-C och fiber.
Ett medelstort ägg innehåller ungefär 75 kilokalorier och är alltså ett väldigt energisnålt livsmedel men fullt av viktiga näringsämnen. Det har talats mycket om hur många ägg man kan äta per dag. Tidigare rekommenderades att de med högt kolesterol skulle hålla nere konsumtionen av ägg till 3-4 ägg i veckan. Idag ser kostråden annorlunda ut, flera studier visar att ett ägg om dagen inte påverkar kolesterolet.

Jag äter ett ägg nu på morgonen och så tar jag med mig ett till i eftermiddag så slipper jag sug efter sötsaker.
Nu ska jag hoppa in i duschen och göra mig klar, måste hinna köra till kemtvätten med rumsmattan och boka en tvättid i grovtvättsstugan för nu ska jag byta överdrag på sofforna till de vita, nu är de svarta alldeles för tunga. Det blev ett missköp, ska nog sälja dom.

Önskar alla en underbar tisdag.

Inga kommentarer: