Matklubbens Topplista

torsdag, december 30, 2010

Ut med Rött och Guld in med Vitt och Silver


Skyltfönstret på Mias Lustgård. Den pallen har jag nu i hallen och snart har jag även bordet som syns i bakgrunden.

Nu får julen träda tillbaka. Maka sig lite åt sidan för att lämna plats åt nyårsfirandet.

Jag bara älskar julen över alla högtider.
Förr hade jag julgardiner överallt, till och med på toaletten. Det har jag inte längre.
Jag hade tomtar och allehanda julpynt också överallt. Det har jag inte heller längre.
Har bara valt ut det allra finaste.

Vi har fortfarande girlanger i taket och julbonader på alla väggar. Men det är mest Åkes julpynt.

Och när inte han orkar längre så blir det nog slut med det...om inte någon av barnen orkar, förstås.

Men nu när vi ska fira in det nya året, blir det lite för mycket med alla tomtar, rött och guld.
Nu vill jag ha allt i vitt och silver.
Men det blir som inte av, att plocka bort julpyntet. Vi brukar faktiskt hålla ut ända till tjugonda knut.
Jag dukar bara matbordet i vitt och silver.
Vi kommer ju att sitta vid det bordet i många timmar, för vi ska ju äta en sexrätters middag.

Det blir lite av Grevinnan och betjäntens konsept, men med min smaksättning.
Soppa
Fiskrätt
Mellanrätt,(för att rensa smaklökarna innan nästa rätt)
Kötträtt
Ost
Dessert

Just nu sitter jag och letar recept på sorbet eller granité till mellanrätten, allt annat är klart.
Desserten är i frysen, väntar bara på att den ska frysa till, så att jag kan klä den i sitt vita marsipantäcke.
Soppan ska bara kokas upp och smakas av. Resten gör jag i morgon, så att det är fräscht och fint.
Spännande, ja eller hur.
Och det bästa av allt, den här dagen, tyckte jag nog allt att det var lite ljusare ute i morse och även lite längre i eftermiddag. Så nu snart vänder det.
Härliga tider, strålande tider.

Puss och kram, sov så gott.

Inga kommentarer: