Matklubbens Topplista

söndag, december 05, 2010

Frukt och nötbröd


Lättbakat och supergott till ädelost och glögg, bland annat.

Dessutom innehåller det ingen jäst, så detta kan jag äta så mycket jag vill av.

Till två limpor (om du vill ha ett högre bröd tar du bara en 1 liters form och gör en limpa)

1 stor morot
3 dl grovt mjöl, jag tog Dinkel av fullkorn
3 dl fint mjöl, jag tog Dinkel siktat
1 tsk bikarbonat
3 dl filmjölk, jag tog pepparkaksfil
3/4 dl mörk sirap, jag hade ingen så jag tog brödsirap
1 dl russin
1 dl hasselnötter, eller de nötter du föredrar

Sätt ugnen på 175 grader sätt in gallret på nedersta falsen.
Tag två avlånga brödformar, klipp ett bakplåtspapper på mitten och tryck ner dessa i fromarna, så att sidorna täcks och så att det hänger över en bit papper över kanten på långsidorna.

Grovriv den skalade moroten i en bunke.
Blanda sedan allt.
Häll i de bakpappersklädda formarna
Grädda i ca 50 minuter.
De sista fem minutrarna ta ut och stjälp upp bröden, dra bort bakpappret och lägg dem med undersidan upp på gallret och grädda bröden färdiga.
Låt kallna under bakduk på galler.

Servera med ädelost och en klick fikonmarmelad till glögg.
Eller med en god hårdost till en kopp te.

Inga kommentarer: