Matklubbens Topplista

söndag, december 05, 2010

Saffranskringlor

Eller det blev nog snarare, saffransgubbar med stora näsor, hahaha.
Men saftiga och goda och det är huvudsaken och degen jäste som bara den, dessutom var den lätt att baka ut.
Men jag gjorde även traditionella lussekatter.

Här kommer receptet:

Ca 30 st kringlor eller traditionella lussekatter. (Jag gjorde dubbel sats och bakade båda delarna plus tre snoddas, förklaring kommer längre ner)
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
2 påsar (1g) saffran
2 ägg
1½ dl socker
1 tsk salt
1 kg (ca 9 dl) vetemjöl

PENSLING:
1 ägg
1 dl russin

Smält smöret. Häll på mjölken och låt allt bli fingervarmt.
Rör ut jästen i lite degspad.
Blanda ner saffran och resten av degspadet.
Tillsätt ägg, socker, salt och det mesta av mjölet.
Rör degen slät och fin i maskin eller för hand, tills den släpper kanterna i bunken, ju längre du kör den desto mindre behöver du arbeta degen efter jäsning.
Låt degen jäsa i 15 minuter.
Dela degen i 30 bitar och forma till kringlor eller annan valfri modell.
Låt jäsa 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och stick ner russin i håligheterna.
Grädda i 225 graders ungnsvärme ca 10 min.
SNODDAS
På sent 70-tal hittade jag, då i Arvidsjaur, på ett recept där jag bakade ut saffransdegen till avlånga lite tunnare "limpor" som jag efter gräddningen fyllde med hemgjord jättegod smörkräm och så pudrade jag florsocker ovanpå, sedan skar jag längden i skivor. Det blir så suveränt gott.
Här ser ni degämnena. Man behöver knappt någon kavel utan man tar en degbit, storleken avgör ju hur lång och tjock den blir, detta får man prova sig fram till. Knåda till en boll som du sedan rullar ut till en avlång limpa, platta ut, dra, tryck ihop längs långsidorna, upprepa ända till du har den bredd och längd du önskar, de får inte vara för tjocka.
Sen får de jäsa ca 20 minuter, grädda i 200 grader ca 10 minuter. Låt svalna på galler.
Till tredje advent ska jag fylla dem, så då kommer det ett inlägg med recept på smörkrämen och bild på färdig längd.

Inga kommentarer: