Matklubbens Topplista

måndag, december 06, 2010

Blodkorv med baconpotatis samt lingon- och äppelchutney

Jag bara älskar blodmat.
Jag minns med förtjusning barndommens blodpalt och blodkorv som pappa lagade.
Jag måste ta mig i kragen och göra egna, men det är så svårt att få tiden att räcka till så därför blir det köpt blodkorv till dagens lunch.

Blodkorv med baconpotatis samt lingon- och äppelchutney

Ingredienser 4 pers
12 potatisar (medelstora, skalade, i bitar)
140 g bacon (i strimlor)
1 gul lök (finhackad)
3 msk smör eller margarin
1 tsk maizenamjöl
salt och peppar

Lingon- och äppelchutney
2 tsk socker
1 dl äppeljuice
2 tsk ättiksyra
2 dl lingon (rårörda)
1 äpple (urkärnat och tärnat)
1 gul lök (finhackad)
1/2 chilifrukt (finstrimlad)
salt och peppar
2 blodkorvar ½ per person (i 8 skivor/ person)

Gör så här
Koka potatisbitarna mjuka i lättsaltat vatten. Låt bitarna rinna av i durkslag.

Hetta upp en kastrull och fräs strimlat bacon och hackad gul lök. Vänd ner matfett och potatisbitar. Pudra över maizenamjöl. Smaka av med salt och peppar. Fördela potatisblandningen på ett smörgåspapper och forma till en korv. Håll varm.

Hetta upp socker till chutneyn i en kastrull. Slå i äppeljuice och ättikssprit. Vänd i lingon och tärnat äpple. Smaka av med finhackad gul lök, chilistrimlor, salt och peppar.

Värm blodkorven i kokande vatten ca 15 min. Drag av skinnet och skiva korvarna.

Servera med varm baconpotatis samt lingon- och äppelchutney.

Inga kommentarer: