Matklubbens Topplista

söndag, december 26, 2010

Låt den rätte komma in


Morgonens film.

Filmen är baserad på John Ajvide Lindqvists debutroman med samma namn och filmatiserad av regissören Tomas Alfredsson. Låt den rätte komma in är något så ovanligt som en svensk skräckroman. Omtumlande, överraskande och riktigt skrämmande. Men det är också en lysande skildring av en svårt mobbad pojkes väg ut ur barndomen och de vägval han ställs inför.

Filmen börjar suggestivt helt ljudlöst.
Året är 1981 och snön faller från den mörka himlen i Stockholmsförorten Blackeberg. Där ute i den bitande kylan finns någon som törstar efter mer än blåbärssoppa.

John Ajvide Lindqvist är född 1968 och uppväxt i Blackeberg. Han ville bli något hemskt och fantastiskt. Först blev han trollkarl, kom tvåa i Nordiska mästerskapen i korttrolleri. Sedan var han ståuppkomiker i tolv år. Till slut blev han skräckförfattare.

Filmen har blivit en succé världen över och anses av den internationella kritikerkåren vara en av 2008 års bästa filmer. Filmen vann huvudpriset på Robert de Niros egen festival, Tribeca Film Festival, och har utropats till bästa utländska film i USA. Hittills har LÅT DEN RÄTTE KOMMA IN sålts till över 50 länder.

Jag är ju ingen älskare av skräckfilmer, så jag var lite nervös över hur hemsk denna film skulle vara, men samtidigt alldeles för nyfiken för att låta bli eftersom den har blivit så kritikerrosad.
Jag brukar ha kvar filmerna länge, länge i tankarna som tex filmen "Sjätte sinnet" men denna film påverkade mig inte på samma sätt, det är lite mer overkligt med vampyrer. Men den lämnade mig inte helt oberörd.
Eftersom mycket handlar om fantasier, så vet man inte vad som är verkligt och vad som är fantasi.
Eller vad mobbing kan göra med människor, driva dem till.
Mitt betyg blir en 8.

Inga kommentarer: