Matklubbens Topplista

söndag, februari 08, 2009

Afternoon tea

Dricker jag gärna och helst i denna fina kopp som jag fick av Fanny i julklapp. Jag har fått fina muggar och koppar varje jul och här har jag tagit fel fat, till denna kopp var fatet rosa, detta fat är från koppen jag fick av Ida förra julen. Två goda kakor till, sitter fint.

Chokladdoppade Mandelbiskvier med romsmak

500 g mandelmassa
3 st ägg, vitor, stora
Fyllning
175 g choklad, mörk
1 msk smör
1 dl vispgrädde
3 msk rom, helst mörk
Glasyr
200 g choklad, mörk
1 msk olja

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°. Riv mandelmassan och blanda medäggvita till smidig konsistens.
2. Forma matskedsstora kulor, lägg dem på plåt med bakplåtspapper och grädda ljust gulbruna 12–15 min.
3. Fyllningen:
Smält chokladen och smöret över vattenbad. Ge grädden ett uppkok och vispa ner den i chokladen. Smaksätt chokladkrämen med rom ochvispa den kraftigt då och då tills den kallnar och börjar stelna.
4. Bred krämen på kakornas platta sida och forma en fin kulle.
5. Ställ dem kallt en timme.
6. Glasyren:
Smält chokladen med oljan över vattenbad. Doppa kakornas fyllda sida i glasyren (all choklad går inte åt, men behövs när man doppar). Låt stelna på bakplåtspapper. Biskvierna går bra att frysförvara.

Saffransskorpor

Recept från Allt om Mat.

Men jag skulle gärna dricka afternoon tea HÄR.

Inga kommentarer: