Matklubbens Topplista

tisdag, februari 24, 2009

Som om denna dag skulle bli mindre stressig


Steg upp snäppet efter 6.00 efter en minst sagt orolig natt.
Hoppad in i duschen, gjorde mig helt i ordning, annars brukar jag lämna sminkningen till sista minuten, sen är det svårt att måla sig när man är så där nyvaken, det är som att sminket inte vill fastna, fattar inte varför.
Blandade mig en stor proteindrink och åt ett par frukter till.
Sen började jag förbereda grönsakerna till smörgåsarna, sköljde 9 stora salladshuvuden, 7 gurkor och 30 paprikor, kärnade ur, sköljde igen och skivade och skivade, det blev två stora bunkar.
Sen smörade jag och la på sallad, skinka, ost, gurka och paprika på 216 mackor, det tog 4 timmar.
Lika många mackor gjorde jag när jag jobbade på Ica Gourmet, men då plastade vi in och märkte dem också, men då var vi två och då tog det nog bara lite drygt 2 timmar och då var oftast allt pålägg förberett dagen innan.
Jag har längtat tillbaka till kallskänken ett bra tag nu, men fy tusan vad jag fick ont mellan skulderbladen i dag, så då blev jag påmind om hur det verkligen var, hade glömt hur jäkla ont jag hade varje dag och hur jag sprang hos sjukgymnaster, naprapater och akupunktister för att få hjälp för att kunna jobba.
Så nu längtar jag inte tillbaka.

Kanske om jag hade något eget litet, kanske ett café med bara ett fåtal bord, max 15 pers i taget, där jag kunde vila emellanåt, är man egen får man ju vara sin egen slavdrivare och då kan man ju bestämma i vilken grad slaveriet ska vara.

Vid tio bar jag ner alla mackor till bilen i tre omgångar och så körde jag till Åkerbloms bokhandel och bar ner allt i butiken, mackor, kaffebryggare, muggar, juice i flera omgångar, jag var sjöblöt i svett innan jag var färdig.
Satte på kaffebryggaren mellan varven så att jag skulle ha färdigt ett par kannor kaffe när startskottet skulle gå kl 11.
Sen upp och försöka hitta en parkering så nära som möjligt och jag hade riktig tur för det blev en ledig bara precis bredvid på andra sidan men där kan man bara lägga i pengar en timme i taget så jag fick göra avbrott och lägga i mer varje timme, men det var skönt att få komma ut en liten sväng, det var strålande sol och det töade och det var riktigt vårigt i luften.

Det blev en rejäl rusning efter mackor, juice och kaffe, det blev som en lite kö till och med och den varade ganska precis i två timmar fram till kl ett, efter det lugnade det sig rejält, då hade alla som passade på att handla billiga böcker på lunchen gått tillbaka till sina jobb och de besökare som kom efter ett hade ätit lunch så de var inte sugna på macka.
Så då fortsatte vi att bjuda på juice, många blev törstiga i trängseln och värmen, pepparkakor, gott med något sött och så kaffe, som ger en extra kick och styrka som många sa.

Det hade varit kul om man hade hunnit baka och bjuda på minisemlor dagen till ära.
Men vi pratade lite jag och Katarina en av ägarna till bokhandeln att till nästa år ska vi hitta på något riktigt gott att bjuda på, både macka, men lite annorlunda och någon god kaka beroende på vad det blir för dag.

Ett kul och mycket trevligt inslag under dagen var att Birgit Lindberg spelade på den flygel som står uppe i den övre delen av bokhandeln. Tre timmar underbart pianospel, jag rös av välbehag.
Och vad tror ni hon började med?
Jo,
"What a wonderful world",
och det var första gången som jag inte fällde en tår.

Efter jag var klar vid halv tre tiden åkte jag till kontoret och gjorde i ordning en kartong som en demonstratris ska hämta senare ikväll och så gjorde jag i ordning info om kommande demon för v10 och v11 och skickade dem så att personalen hinnar läsa in sig.

Nu ska jag snart göra mat, har inte ätit något sen min stora proteindrink i morse, bara druckit vatten, kunde hålla mig från mackorna och juicen, jag har ju bestämt mig för att de där extra kilona som ligger runt magen ska bort nu en gång för alla, så nu ska det bli gott med mat, kycklingfilé med kikärtssallad och så ska jag se film, har fått två nya från Lovefilm och så ska jag titta i de två böcker jag hann tvärköpa på rean precis efter eventet var klart.

Inga kommentarer: